Partiene bruker millioner på Meta-annonser
Ap bruker mest, Frp følger på, og Rødt bruker så å si ingenting. Slik er partienes pengebruk på sosiale medier før valget.
Norske politiske partier har brukt over 5,4 millioner kroner på reklame hos Facebook og Instagram de siste tre månedene. Det viser en gjennomgang Klassekampen har gjort av Metas annonsebibliotek.
Arbeiderpartiet topper listen med 1,8 millioner kroner, der 1,3 millioner er betalt av sentralleddet. Resten er kjøpt inn av fylkeslag, kommunepartier og enkeltpersoner.
I en e-post til Klassekampen skriver partiets valgkampsjef Mari Aaby West:
– Folk skal se og høre politikken vår for trygghet for framtida hver dag. Der folk er, ønsker vi å være, og derfor annonserer vi – etter gjennomføring av helhetlige vurderinger – både hos blant annet Meta og Snapchat.
Meta har fått kritikk for manglende personvern, men West viser til at det i Norge er strenge krav til hvordan data om norske brukere lagres og brukes, og at Arbeiderpartiet følger lovverket og er opptatt av personvern.
Fremskrittspartiet er en god nummer to med 1,5 millioner kroner, hvorav mesteparten er fra sentralt hold. Høyre har brukt 740.000 kroner.
Industri- og næringspartiet (INP) skiller seg ut blant mindre partier med 400.000 kroner, der Nordland INP alene står for 120.000.
Partileder Øystein Høksnes i INP peker på at partiet i liten grad slipper til i norske medier:
– Når var sist gang dere trykket et leserinnlegg jeg sendte dere, da? Det skjer aldri. Hvilke valg gir norske medier oss? Vi må bruke de kanalene som er tilgjengelige, sier han til Klassekampen, og legger til at partiet bruker mer penger på norske aviser enn på Meta.
Rødt bruker minst på Meta og sier de får god organisk spredning på innholdet sitt.
Ifølge partisekretær Reidar Strisland går pengene i stedet til avisannonser og organisasjonsarbeid – blant annet en aksjon der de skal dele ut 100.000 gratis tannbørster før valget.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no