Strategisk rådgiver Pia Kristensen og partnernettverk-ansvarlig i Europower Lisa Tømmervåg
Strategisk rådgiver Pia Kristensen og partnernettverk-ansvarlig i Europower Lisa Tømmervåg

Europowers kommersielle avdeling inngår samarbeid med byråer i hele Norge

Nå innleder Europowers kommersielle avdeling samarbeid med byråer over hele landet. Byråene vil bli promotert inn mot våre faste annonsører. Byråer som blir med på samarbeidet får betegnelsen energibyrå.

Publisert Sist oppdatert

Europower åpnet for samarbeidet med byråene denne uken, og flere har allerede signert.

– Det er kostnadsfritt å bli et energibyrå, forteller Pia Kristensen, strategisk rådgiver i Europower i en pressemelding torsdag. Et energibyrå som blir valgt av en av våre faste annonsører vil motta provisjon for alt kjøp av digitale annonseplasser som annonsøren foretar seg, både innholdsmarkedsføring, vanlige bannerannonser og stillingsannonser. Det betyr at byråene som inngår avtale om å bli energibyrå vil kunne få årlige repeterende inntekter gjennom samarbeidet.

Europowers viktigste inntektskilde, sidestilt med tradisjonelle inntekter fra brukerbetaling for selskapets nyhetstjeneste, er de årlige repeterende inntektene for abonnement for publisering av innholdsmarkedsføring.

– Vi har valgt en partnermodell der annonsører abonnerer på muligheten til å publisere innholdsmarkedsføring, forteller Lisa Tømmervåg som er ansvarlig for partnernettverket. Gjennom partnermodellen blir vi godt kjent med våre annonsører, og vi bygger et partnerskap som er mye mer enn et kunde- og leverandørforhold.

Eurpower Partnere

Aktørene som abonnerer på å publisere innholdsmarkedsføring på Europower sine digitale flater har betegnelsen Europower Partnere. Modellen med å abonnere på å publisere innholdsmarkedsføring har selskapet hentet fra IT-bransjen.

– I IT-bransjen kalles slike inntekter “Anual Recurring Revenue”, eller ARR. I mediebransjen har man ARR på brukerbetaling for nyhetstjenester, men det er få som har lansert denne modellen på innholdsmarkedsføring, forteller Pia Kristensen.

Partnermodellen ble lansert i 2014, og flere av annonsepartnerne som ble med det første året er fortsatt med som partnere.

– Vår jobb fremover blir å promotere energibyråene, slik at de får oppdrag for våre annonsører i annonsenettverket, forklarer Pia Kristensen. Europower skal ikke ha provisjon av dette arbeidet. Arbeidet som energibyrå utfører for våre annonsepartnere blir et forhold direkte mellom energibyrå og våre partnere. Vårt mål er først og fremst å legge til rette for langsiktig samarbeid mellom våre faste annonsører og byråene.

Powered by Labrador CMS