NorgesGruppen er på utkikk etter IT-utviklere, og som de
fleste selskap gjør så har de lagt ut en stillingsannonse på FINN – men med en
liten vri.
Når du scroller nedover jobbannonsene blir du møtt med «1101000
1100101 1101001 100000 1010!». For oss som ikke leser binærkode flytende
oversettes det til «Hei!». Går man inn på annonsen kan man se at de er på
utkikk etter en med stillingstittel «01010101 01110100 01110110 01101001
01101011 01101100 011001», eller utvikler.
Og nei, det er ikke FINN sine nettsider som har slått seg
vrang, men et påfunn av NorgesGruppens HR-sjef, Lene Christina Rajendra
Rosenlind.
– Det er tøff konkurranse om utviklerne, så vi tenkte vi
måtte gjøre noe som skiller seg ut i mengden, sier hun til KOM24.
Søker man på «utvikler» i Oslo på FINN, får man rundt 1700
treff. Da er det ikke rart man ønsker å stikke seg ut for potensielle
jobbsøkere.
– Så hvorfor ikke bruke binærkode?
Stor respons
Så langt har responsen vært svært god, ifølge Rajendra
Rosenlind. Hun informerer at de så langt har fått dobbelt så mange søkere på
binærkodeannonsen sammenlignet med tidligere tradisjonelle annonser på samme
stilling.
I tillegg har de to annonser ute samtidig, hvor en av dem er
binærkode og den andre er med vanlig tekst – og det er ingen tvil om hvilken av
de som får mest oppmerksomhet.
– Den med binærkode har fått tre ganger så mange klikk som
den andre. Vi har også fått langt over det vi forventer av klikk fra
FINN-annonser.
Planen er å la annonsen stå ut i august en gang, så det er
fortsatt god tid for å fange enda flere utvikleres øyne.
– Vi hadde ikke forventet denne responsen, med tanke på at
det er ferie.
Rekrutteringskampanje
Det er første gang NorgesGruppen har prøvd seg på en
stillingsutlysning i binærkode, men Rajendra Rosenlind sier de stadig prøver å
finne nye kreative måter å treffe markedet på.
Binærkodeannonsen er siste tilskudd til
rekrutteringskampanjen NorgesGruppen kaller «Mat for teknologer», der
hovedbudskapet er at mat til folket, er mat for teknologer. Gjennom kampanjen
ønsker de å få fram hvor mange muligheter man har innenfor IT i NorgesGruppen.
– Hvor mye teknologi det er i NorgesGruppen er det ikke nødvendigvis
så mange som kjenner til, så vi ønsker å få fram at det er spennende å være
utvikler i dagligvare.
I denne runden søker de rundt 20 utviklere, og håper at
deres kreative annonser vil bidra til å fylle stillingene.