Marie Hauge
Marie Hauge

Kommunikasjonsavdeling frustrert etter at avis bommet i direktørspekulasjon

– Beklager, sier redaktør etter avisblemme.

Publisert Sist oppdatert

– Vi beklager at vi gikk ut med feil navn, men vi hadde gode kilder på dette.

Det sier ansvarlig redaktør i Fiskeribladet, Øystein Hage, til KOM24.

– Skulle vært det forruten

Nærings- og fiskeridepartementet har vært på lederjakt til Havforskningsinstituttet, det til tross for at den sittende lederen, Sissel Rogne, har vært svært tydelig på at hun vil fortsette i stillingen. Stillingen har vært lyst ut to ganger, begge gangene med Rogne på søkerlisten.

Torsdag formiddag gikk Fiskeribladet ut med en sak der de skrev at de erfarte at det var Ole Arve Misund som ble ny havforskningsdirektør. Det fikk flere andre medier til å hive seg på saken og både Khrono, BA, Dagens Næringsliv og NRK refererte til Fiskeribladet da de omtalte saken.

Slik ser Fiskeribladets front ut dagen etter blemmen
Slik ser Fiskeribladets front ut dagen etter blemmen

Men fredag formiddag ble det kjent at det var Nils Gunnar Kvamstø som fikk jobben.

– Det er uheldig, vi skulle selvsagt vært det foruten, sier Hage.

På Havforskningsinstituttets kommunikasjonsavdeling er de frustrerte og sier det skapte en del uro, spekulasjoner og diskusjoner blant de ansatte da Fiskeribladet kom med saken sin.

– Vi synes ikke de kom så heldig ut av dette, særlig når de tok feil og, sier kommunikasjonsdirektør Marie Hauge.

– Men er det ikke naturlig at en nyhetsredaksjon spekulerer i hvem som skal få en så fremtredende posisjon?

– Det var vel ikke å spekulere de gjorde, de erfarte. Der er det en forskjell. Det er ganske sterkt å gå ut og annonsere ny havforskningsdirektør som de gjorde, sier hun.

Skapte mye ekstraarbeid

Saken ble blant annet plukket opp av NRK, som tok vekk alle forbehold i sin korte nettsak, de gikk etter hvert ut med det på radioen og.

Hun sier at redaksjoner har et ansvar for å dementere sine feil, noe hun mener Fiskeribladet ikke har gjort godt nok i denne saken, selv om det er gjort endringer fredag ettermiddag. Hun viser til Dagens Næringsliv som også publiserte saken og som var raskt ute med å trykke en «DN retter».

Hauge forteller at dette har skapt en del ekstraarbeid for kommunikasjonsavdelingen deres.

– For det første lurer vi på hvorfor og hvordan andre vet mer enn oss. Det skaper usikkerhet og vi må begynne å ringe rundt og prøve å få avkreftet eller verifisert dette, sier hun.

Slik ser det ut på DNs front dagen etter blemmen
Slik ser det ut på DNs front dagen etter blemmen

Hun sier de måtte drive med brannslokking og si at dette er spekulasjoner.

– Vi måtte bruke krefter på å si at dette ikke er avgjort. Vi kunne fint klart oss uten den saken, sier hun.

– Jeg ville dementert det raskt

– Hva ville du som leder gjort om du hadde gjort en slik blunder?

– Jeg ville dementert det så fort som mulig. Det er alltid lurt å være raskt ute og legge seg flat når en har gjort noe feil. Det er regel nummer en i krisehåndtering. Da forsvinner det raskere og, sier hun.

– Skader dette forholdet deres til Fiskeribladet?

– Det er jo ikke en boost for forholdet, men vi er konstruktive og ønsker et godt og ryddig forhold til alle media. De har sin rolle og vi har vår rolle, det vil av og til kollidere, peker hun på.

Hage sier til KOM24 at de har beklaget det i teksten, at tittelen er endret og at de har beklaget overfor Khrono.

Powered by Labrador CMS