– Hadde hun vært ærlig, kunne jeg til en viss grad respektert det.
– Hadde hun vært ærlig, kunne jeg til en viss grad respektert det.

Mads Hansen reagerer på influensers Instagramkonkurranse: – Raffinert måte å kjøpe følgere på

Lei av måten influensere skaffer seg nye følgere på Instagram.

Publisert Sist oppdatert

– Jeg synes posten er teit. Men i stedet for å skrive at jeg synes den er teit, lagde jeg en småhumoristisk post som poengterer dette, sier Mads Hansen til KOM24.

Regler for konkurranser på Instagram:

Dette er lov:

  • Du kan be folk legge igjen en kommentar på posten din.
  • Du kan be folk om å like (hjerte) posten din.
  • Du kan be folk om å legge ut sitt eget bilde på sin egen profil og bruke en definert hashtag som du har etablert for konkurransen.
  • Du kan be folk sende Instagram-profilen din en privat melding (en DM).
  • Du kan be folk følge Instagram-profilen din. Dette kan gjøres på flere måter;
    • som en konkurranse i seg selv: «Vi trekker vinner blant våre følgere når vi når 10.000»
    • som et ekstra kriterium for deltakelse i konkurransen; «Legg igjen en kommentar og følg profilen vår»

Dette er ikke lov:

  • Du kan ikke be folk dele innlegg / innhold fra Instagram-profilen din, verken fra din story eller feed.
  • Du kan ikke be folk tagge seg selv eller venner i innhold du deler.

Kilde: Valen-Utvik.

– Konkurransereglene for Instagram er ikke like eksplisitt skrevet som de er for Facebook. Og jeg vet det er mange influensene og bedrifter ikke er enig med meg, og mener reglene kan tolkes. Men hva er da vitsen med regler, spør Astrid Valen-Utvik.

Hun mener helt tydelig at man ikke kan kan be folk dele innlegg eller be folk tagge noen i innleggene man deler.

Den siste influenseren som har fått veggplass på Hansens Instagram-profil er Linn Wøyen Lenes.

Han reagerer på en konkurranse Lenes har på sin Instagram-konto, hvor man kan vinne 1000 kroner om man følger kontoen hennes.

«For å takke alle som ikke faller for nok en influencer/realitydeltaker som kjøper følgere på høylys dag deler jeg nå ut 2000 kr til en tilfeldig vinner. Alt du trenger å gjøre er: Ikke følge @linnwoyenlenes», skriver han i posten sin.

Skal finne en tilfeldig vinner

– Hadde hun vært ærlig, kunne jeg til en viss grad respektert det. Men å pakke det inn i at hun ønsker å gjøre noe fint for følgerne sine, i stedet for å si at hun ønsker flere følgere, det blir dumt, sier han og legger til:

– Om hun ønsker å takke følgeren sine, burde hun bare trekke en vinner og ikke legge til kriterier for å ha en vinnersjanse.

Hansen på sin side kommer til å dele ut 2000 kroner til noen som ikke følger henne, men kanskje ikke akkurat på den måten man skulle tro.

– Jeg kommer til å finne et helt tilfeldig telefonnummer og ringe den personen. Om personen ikke følger henne, sender jeg penger til en heldig vinner. Jeg må stå for det jeg skriver, og jeg har ikke skrevet noe om at det må være en av mine følgere.

For hans eneste kriterium er at du ikke følger Lenes.

– Og da har hele Norges befolkning en vinnermulighet. Minus de 102 000 som følger henne.

Ikke et mål at hun skal få færre følgere

Wøyen Lenes har lukket profil på Instagram.

– Hun har såpass næringsvett at hun stengte profilen sin. Mitt mål er ikke at hun skal få færre følgere, men jeg liker ikke måten hun prøver å få flere følgere på – det er en raffinert måte å kjøpe følgere.

TV-profilen er kjent for å lange ut mot influensere og reality-profiler i sosiale medier, men er lei av at folk alltid tenker det er kritikk som er bakteppet.

– Folk tenker alltid det verste når jeg legger ut noe. At jeg nok en gang skal angripe en person jeg ikke liker, eller at jeg har noe imot influensere og hva de gjør. Jeg har ingenting imot Lenes. Tvert imot virker hun som en ålreit dame med et fint verdisyn. I dette tilfellet er det bare måten å skaffe seg nye følgere på som jeg ikke liker.

Tittelen «Insta-politiet» er heller ikke en beskrivelse han setter pris på.

– Jeg har mange meninger som ofte blir nyhetssaker, men jeg mener nok ikke mer eller noe hardere enn den gjennomsnittlige nordmann. Det har bare blitt en greie, som til en viss grad er selvforskyldt, men oftest prøver jeg bare å gjøre et poeng ut av noe med en humoristisk vri.

KOM24 har forsøkt å komme i kontakt med Linn Wøyen Lenes og Moderne Media, uten å lykkes.

Powered by Labrador CMS