Blogger og forfatter Sophie Elise Isachsen på morgenseminaret «Ny sakprosa til nye lesere» i regi av Foreningen !les og Tidsskriftet Prosa på Nasjonalbiblioteket i Oslo. Foto: Vidar Ruud / NTB

Forbrukertilsynet varsler bot til Sophie Elise AS og Strawberry Publishing AS

Mener blant annet at firmaene har brutt forbudet mot skjult reklame.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Forbrukertilsynet mener Strawberry Publishing AS og Sophie Elise AS har brukt skjult reklame og varsler et gebyr på 300.000 kroner og 200.000 kroner.

Forbrukertilsynet mener firmaene har brutt forbudet mot skjult reklame og for utsendelse av markedsføring på epost uten gyldig samtykke fra forbrukere.

I mars lanserte blogger og forfatter Sophie Elise Isachsen en ny Instagram- konto kalt «litt.sophie», hvor hun sa at hun ville dele innlegg om blant annet bøker hun leser og personlige tekster.

Senere lanserte Sophie Elise og Strawberry Publishing en bokklubb med navn «litt Sophie». Da ble Instagram-kontoen «litt.sophie» omgjort til en offisiell konto for bokklubben. På samme tid fikk også over 4.000 personer tilsendt et nyhetsbrev som inneholdt reklame for den nye bokklubben.

– I stedet for å tydeliggjøre kontoens kommersielle formål, har forbrukerne blitt forledet til å tro at kontoen var noe personlig for Sophie Elise, sier direktør Trond Rønningen i Forbrukertilsynet.

Selskapene har fått frist til 15. januar med å komme med sine kommentarer til varselet.

Til Dagbladet sier administrerende direktør i Strawberry Publishing, Alexander Even Henriksen, at de har bedt advokat Jon Wessel-Aas om å foreta en vurdering av varselet og svare på vegne av både forlaget og Isachsen innen fristen.

Powered by Labrador CMS