Sindre Beyer leder Try Råd. Byrået skal nå kurse ledere og medarbeidere i Statens vegvesen i medietrening.
Sindre Beyer leder Try Råd. Byrået skal nå kurse ledere og medarbeidere i Statens vegvesen i medietrening.

Dette byrået skal medietrene lederne i Statens vegvesen

Try Råd skal servere Statens vegvesen inntil 20 mediekurs per år.

Publisert

Statens vegvesen lyste tidligere ut i år en konkurranse der de lette etter noen som kunne hjelpe dem med medietrenings.

I følge anbudsteksten er formålet med anskaffelsen er å styrke medarbeidernes kompetanse i håndtering av mediehenvendelser, samt sette ledere og medarbeidere i stand til å håndtere pressen på en profesjonell og bevisst måte.

Totalt mottok Statens vegvesen fire tilbud. Disse tilbudene var fra Gambit Hill + Knowlton, Geelmuyden Kiese, Øivin Tjora Kommunikasjon og Try Råd.

Sistnevnte kapret oppdraget.

Statens Vegvesen har et viktig samfunnsoppdrag og det å gi dem råd om hvordan de best får fram budskapene sine er veldig givende. For vår del er medietrening noe vi gjør mye av og det er ekstra hyggelig få hjelpe en stor samfunnsaktør som Statens Vegvesen med det, sier Bård Hammervold, rådgiver og partner i TRY Råd.

Hammervold opplyser om at partene allerede har hatt et oppstartsmøte og vil komme i gang med første trening i løpet av oktober.

– Kan du si litt om hvordan et slikt kurs foregår?

Bård Hammervold, rådgiver og partner i TRY Råd.
Bård Hammervold, rådgiver og partner i TRY Råd.

– Medietrening er mengdetrening, og for Statens vegvesen handler det om alt fra å håndtere henvendelser om skjeve trafikkskilt til mer kritiske spørsmål. Treningene foregår enten digitalt, eller fysisk i våre lokaler og vi legger stor vekt på en kombinasjon av teori og praksis ved trening foran kamera . Ikke nødvendigvis fordi folk flest kommer til å være mye så mye på TV, men det er en effektiv måte å trene på ved å se seg selv på en TV-skjerm.

Det opplyses om at rammeavtalen skal gjelde for Statens vegvesen som etat, og kan benyttes av alle divisjoner i Statens vegvesen og av Vegdirektoratet. Oppdraget omfatter planlegging og gjennomføring av inntil 20 medietreningskurs per år, og at avtalen gjelder fra kontraktssignering og i to år. Oppdragsgiver har opsjon på å forlenge avtalen med 1 + 1 år.

Pris var utslagsgivende

I begrunnelsen fra Statens Vegvesen om vinneren kommer det frem at Try Råd tilbyr et team på seks personer som skal alternere medietrening i Statens vegvesen.

«Teamet som tilbys er et kompetent team innen kommunikasjonsfaget, med ulik erfaringsbakgrunn», står det videre og de skriver også at det er en fordel at flere av personene har relevant journalisterfaring, og ikke bare erfaring fra å holde kurs i medietrening.

I denne konkurransen ble pris vektet 30 prosent, tilbudt personells formelle kompetanse og erfaring ble vektet 35 prosent og oppgaveforståelsen ble også vektet 35 prosent.

Det kommer frem at Try Råd hadde tilbudet med den laveste prisen i denne konkurransen, og at det er prisen som blir utslagsgivende i denne konkurransen.

Try Råd tilbyr seg å gjennomføre oppdraget for 2 140 000 kroner, til sammenligning med det dyreste tilbudet fra GK som ønsker seg 3 120 000 kroner for jobben.

Powered by Labrador CMS