Henrik Halvorsen i Gambit H+K sier de forholder seg til sin kinesiske arbeidsgiver.

Stormen rundt Huawei:

Huaweis norske PR-byrå stoler på oppdragsgiveren

Gambit H+K har hatt avtale med Huawei i fire år. Dette svarer byrået etter avsløringer.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

I 2016 inngikk Gambit H+K et samarbeid med Huawei som hovedsaklig omhandler konsumentdivisjonen og PR og markedsføring av telefoner og nettbrett.

«Asiatisk- og luksuriøst preg»

De har hatt flere større lanseringer, i 2019 hadde de lanseringsfest for en ny mobiltelefon på et sted som hadde «asiatisk- og luksuriøst preg». De hadde leid inn ballettdansere og Gambit H+K hadde også ansvaret for valg av meny, dekorasjon, teknikk, invitasjoner, gjesteliste og presentasjoner, samt sørge for en sømløs gjennomføring av selve arrangementet.

I tillegg gjennomførte de et presseløp i etterkant av eventet for å spre informasjon utover deltakelsen, og sørge for at nøkkel-journalister fikk testet telefonen.

I det siste har det stormet rundt oppdragsgiveren deres, Huawei.

Årsaken er avsløringene til The Washington Post om at den kinesiske telegiganten skal ha testet en teknologi for ansiktsgjenkjenning av Kinas undertrykte etniske minoriteter, uigurene.

LES OGSÅ: Norske PR-topper i Huawei vil ikke svare om de vurderer å si opp etter avsløring

– Vi registrer saken og påstandene

Programmet skal ifølge dokumenter kunne identifisere personer og sende en alarm til kinesiske myndigheter.

Avsløringene har vekt stor oppsikt globalt den siste tiden.

KOM24 har spurt Henrik Halvorsen, som er leder i Gambit H+K en rekke spørsmål om hva de tenker, men han vil ikke svare direkte på spørsmålene våre.

I stedet har han sendt oss en generell uttalelse:

«Vi registrer saken og påstandene, men gitt vårt mandat (for øvrig inngått i 2016) som hovedsakelig omhandler konsumentdivisjonen og PR og markedsføring av telefoner og nettbrett har vi ingen innsikt i sakskomplekset utover det vi leser i media. Så langt forholder vi oss til budskapet fra selskapet om at de verken utvikler eller selger teknologi som kan identifisere folk basert på etnisitet. Utover det gjør vi fortløpende etiske vurderinger i alle kundeforhold – inkludert dette.»

KOM24 har også vært i kontakt med idrettspresident Berit Kjøll, som fra 2011 til 2019 var direktør i Huawei Norge. Hun vil ikke snakke med oss om sin tidligere arbeidsgiver, skriver hennes kommunikasjonssjef i en mail til KOM24.

Huawei har tidligere gått ut og avvist påstandene.

LES OGSÅ: Her er det éne spørsmålet Huaweis norske PR-topper bør stille seg

Powered by Labrador CMS