– Selv om det er skummelt å prøve seg helt alene, føler jeg at jeg kjenner bransjen godt og at det er store sjanser for å lykkes, sier Nina Hauge Schage .

Nina satser for seg selv med Schage Communication

– Mitt inntrykk er at flere bedrifter ofte har et behov for midlertidig hjelp til kommunikasjon.

Publisert

Jeg har skikkelig sommerfugler i magen nå som det er offisielt, men samtidig føles det veldig godt å endelig kunne si det høyt, forteller Nina Hauge Schage til KOM24.

Nylig delte hun nyheten med hele LinkedIn-nettverket sitt at hun skal begynne for seg selv, og oppretter kommunikasjonsselskapet «Schage Communication AS».

– Jeg tenker ikke på dette som å starte et nytt byrå, for jeg har ingen planer om å ansette eller ekspandere. Dette er hovedsakelig for å jobbe på en annerledes måte enn hva man tradisjonelt gjør i kommunikasjonsbransjen.

Det beste fra begge sider

Schage har bakgrunn som siviløkonom og journalist, og har hatt en rekke kommunikasjonsroller i løpet av karrieren. Byråerfaring fikk hun fra tiden hos Geelmuyden Kiese, hvor hun jobbet som rådgiver i fire år og var utleid flere ganger.

– I løpet av GK-tiden fikk jeg blant annet jobbe med IKEA og Scandic. Jeg har bare gode opplevelser med å være innleid av ulike selskaper fordi jeg alltid har følt med inkludert på lik linje som de ansatte i selskapet. Disse erfaringen ga rett og slett mersmak til å jobbe slik

Hun mener dette ga henne det beste fra to ulike sider.

– Jeg fikk en skikkelig god blanding fra byråverden med mange forskjellige kunder og oppdrag fra ulike bransjer, og det beste fra kundesiden der jeg fikk mulighet til å bli kjent med kunden og kulturen, jobbe med fullt fokus på én oppgave og ha en relativt normal arbeidstid.

Etter flere slike erfaringer kom ideen om å gjøre karriere ut av dette.

– Mitt inntrykk er at flere bedrifter ofte har et behov for midlertidig hjelp til kommunikasjon, enten i forbindelse med permisjon, sykdom, mediestorm, store prosjekter eller mellom rekrutteringer.

Schage så en mulighet til å fylle disse behovene og ta en nisje-posisjon i markedet.

– Selv om det er skummelt å prøve seg helt alene, føler jeg at jeg kjenner bransjen godt og at det er store sjanser for å lykkes. Men det blir rart å ha et eget aksjeselskap og gjøre alle drøftinger med meg selv – så akkurat den biten er jeg spent på.

Avhengig av balanse

Hun har snust på ideen i lang tid og gjort mange vurderinger før hun turte å ta steget helt ut med Schage Communication.

– Så klart er jeg veldig spent på fremtiden, men jeg var mer bekymret for å opprette eget selskap før pandemien. For er det én ting vi har lært av korona, så er det at kommunikasjonsbehovet ikke blir mindre. Før var nok kommunikasjon og marked den avdelingen man ofte kuttet først i dårlige tider – men nå har man sett verdien av treffsikker kommunikasjon.

Og mulighet for mer fritid og normale arbeidsdager er en del av motivasjonen til Schage.

– På lang sikt håper jeg å kunne ta fri deler av året og samtidig opprettholde vanlig årslønn. I kommunikasjonsbransjen er det ikke ukjent å jobbe altfor mye, men jeg synes det er viktig å kunne opprettholde nokså normal arbeidstid. Jeg liker å kunne ta helt fri og være helt påkoblet når jeg jobber.

For når hun har fri ønsker hun å være helt «av».

– Jeg elsker å reise og liker å bruke fritiden min til det. Og skal man fungere best mulig i denne bransjen, tror jeg det er nødvendig med en god balanse mellom fritid, arbeidsoppgaver og fokus på kunden. Drømmen er at jeg finner denne balansen og kan jobbe og leve på denne måten i Schage Communication.

Powered by Labrador CMS