– Vi ønsker å skape annonser som spiller bedre på lag med stemningen du er i når du hører en dokumentar, sier Stine Therese Strand.
– Vi ønsker å skape annonser som spiller bedre på lag med stemningen du er i når du hører en dokumentar, sier Stine Therese Strand.

Svarttrost Produksjoner vil løfte podkastannonsene til et nytt nivå

Svarttrost Produksjoner har spesialisert seg på dokumentariske podkaster, nå vil de tilby annonsørene innhold av samme kaliber.

Publisert

Nylig lanserte Svarttrost Produksjoner en egen podkastkatalog, Svarttrost Dok. Svarttrost er kjent for dokumentariske podkaster, og dette ønsker de å videreføre til annonsene.

– Klassiske reklamespotter fungerer bra i noen sjangre og settinger, men ikke nødvendigvis alle. Vi ønsker å skape annonser som spiller bedre på lag med stemningen du er i når du hører en dokumentar, sier produksjonssjef i Svarttrost, Stine Therese Strand i en pressemelding.

Minner om minidokumentarer

Svarttrost utviklet et annonseformat inspirert av det amerikanske podkastfirmaet Gimlet Media. Gimlet inngikk et samarbeid med bilprodusenten Ford, og annonsene ble laget gjennom intervjuer med de ansatte i selskapet, som med egne ord fikk fortelle hva som gjorde nettopp deres arbeidsplass til et godt sted å være.

– Gjennom disse intervjuene fikk vi møte ansatte som elsket arbeidsplassen sin. Rørende, viktige, morsomme og fine historier, som formidlet kjerneverdiene i selskapet på en troverdig måte. Som lytter er det langt enklere å koble seg på ekte menneskers historier, enn å ta inn en oppramsing av lovord som ikke underbygges med konkrete eksempler, sier produksjonssjefen.

Svarttrost har satt egne folk på arbeidet, for å skille tydelig mellom det journalistisk redaksjonelle arbeidet og jobben med kommersielle kunder. De første lydannonsene i det nye formatet er ute, og i podkasten «Drapshundene» får du høre skreddersydde reklamepauser laget for Gjensidige.

Kommunikasjonssjef i Gjensidige, Marie Brudevold, sier at samarbeidet med Svarttrost har vært givende – spesielt for de ansatte i bedriften.

– Lydannonser laget i dokumentarstil er noe vi ikke har hørt tidligere, og noe vi synes virket veldig spennende. Selv om det er annonser, er de laget på en slik måte at de kan minne om minidokumentarer – noe som treffer godt i den settingen lytterne er når de hører den.

Powered by Labrador CMS