– Julematen er ellers et kompromiss mellom vestlandske og trønderske tradisjoner, så det blir både pinnekjøtt, svineribbe og kveite til middag.

JUELPRATEN

Scholz i Vy tror det er en avventende bransje i jakt på «den nye normalen» i 2022

Vi ser fram til en mer stabil kommunikasjonshverdag slik at vi kan legge langsiktige planer og ikke bare jobbe fra dag til dag og måned til måned med korona som bakteppe.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

KOM24 har stilt seks spørsmål til en rekke folk i kommunikasjonsbransjen om året som har gått, og hva de gjør denne julen.

I dag er det kommunikasjonssjef Gina Scholz i Vy som svarer i julepraten.

– Hva gjør du i julen?

– Den tilbringer jeg på Abildsø i Oslo sammen med samboer, våre to ungdommer og mine svigerforeldre. I år ligger også Vys pressevakttelefon sammen med julegavene, så det blir julebrus og ikke juleakevitt til julemiddagen.

Julematen er ellers et kompromiss mellom vestlandske og trønderske tradisjoner, så det blir både pinnekjøtt, svineribbe og kveite til middag. Riktignok ikke samme dag. Og som bergenser er jeg selvfølgelig forkjemper for pinnekjøtt på julaften. Noe annet skulle tatt seg ut.

Og tiden før jul har jeg noen faste julefilmer som bare må sees. På listen står blant annet den nydelige animasjonsfilmen Snømannen (der handlingen ikke må forveksles med Jo Nesbøs bok). Mange kjenner nok godt sangen «Walking in The air» fra samme film.

Og Polarekspressen er selvfølgelig med, men ikke fordi det handler om tog. Selv om vi selvfølgelig håper det blir litt togmagi for de som reiser med Bergensbanen hjem til jul og nyttår.

Og mulig det er å banne i kirken, men jeg klarer meg godt uten Alene hjemme.

– Hva vil du anbefale andre å lytte til/smake på/lese/se eller høre denne julen?

– Da vil jeg anbefale Dopesick på Disney+. Serien har Michael Keaton i en sentral rolle og tar for seg hvordan OxyContin ble lansert i USA og hvordan denne «svært lite vanedannende» opioidmedisinen spredte seg som en epidemi i landet.

Serien beskriver tragiske skjebner, samtidig som den også viser dem som over år jobber mot den mektige Sacklerfamilien og Purdue Farma. Dette handler om makt og maktkamp og det handler om markedsføring og fordreining av virkeligheten. Og om noen har fordommer mot legemiddelindustrien og markedsførere fra før, så blir nok ikke disse mindre nå.

– Hva er det morsomste du har opplevd dette året?

– Det har ikke vært året med de største sprellene og for meg ligger årets gode opplevelser i små hverdagshendelser. Og nylig gjorde jeg som «alle andre» – jeg isbadet i Oslofjorden. Det var en ordentlig oppkvikker og frister til gjentakelse! Men bare hvis det er en god og varm badstue i nærheten. Og flotte folk å bade sammen med, så klart.

Det å sitte en hel lørdag i solen på Teaterplassen sammen med gode venninner da hovedstaden åpnet forsiktig på forsommeren, var også et høydepunkt. Det skal jeg varme meg på gjennom nye restriksjoner med krav om avstand, munnbind og hjemmekontor.

Jeg husker også godt hvor jeg var da jeg fikk SMS-en om første vaksinetime. Det sier kanskje altfor mye om hvordan livene våre preges av korona for tiden, når det er høydepunkt.

– Du får invitere tre bransjekollegaer på middag. Hvem inviterer du og hvorfor?

– Christina Rolfheim Bye, kommunikasjonsdirektør i FHI. FHI fikk Kommunikasjonsforeningens åpenhetspris, noe som er vel fortjent. De har stått på i halvannet år og det ser ut til at juleferien ryker i år også. Jeg vil spørre om hvordan hun leder egen avdeling under et så vanvittig trykk, samtidig som de løfter fram trygge fagfolk, i tillegg til at de også fortsetter den viktige forsknings- og formidlingsjobben de har innenfor en rekke andre områder som er viktig for folkehelsen.

Esben Tuman, kommunikasjonsdirektør i Norwegian. En ting er hvordan de etter strenge reiserestriksjoner og trange økonomiske tider skal jobbe for å få kundene tilbake. Her tenker jeg vi har noen felles utfordringer og tanker om det vi står midt oppe i og det som ligger foran oss. Samtidig har flyselskapene en annen dimensjon som vi ikke møter på samme måte for kollektivtransport med tog og buss. For sett i lys av klimautfordringene, hvordan skal Norwegian løfte fram flytrafikk, med god samvittighet?

Sofie Høgestøl, jurist og førsteamanuensis – hun er ikke direkte en bransjekollega, men er en jeg virkelig kunne tenke meg å ta en prat med. For å høre hvordan hun til enhver tid holder seg oppdatert og hva som egentlig ligger bak å kunne prate og forklare på en så enkel og engasjerende måte over så lang tid.

– Hva husker du best fra kommunikasjonsåret 2021?

– Det er utrolig at det snart er ett år siden, men angrepet på Capitol Hill den 6. januar sitter spikret og er et grelt eksempel på hva ett menneske kan bidra til. Det er skremmende hvordan folkemassene lot seg lede av Trump og hvordan konspirasjonsteorier får leve og spre seg.

Så er det vel helt umulig å ikke ha med noe som handler om korona:

En lite gjennomtenkt beslutning var da Polet stengte. Lange køer og massive protester gjorde at det ble full retrett og åpnet etter få timer. Og der etterlatt inntrykk blant annet var at de åpnet på grunn av de som trenger alkohol i det daglige. Det er ikke en gruppe som trenger å bli hengt ut.

Og våre helsetopper skal ha stor honnør for åpenhet og ærlighet om kunnskap og forskning rundt korona i en verden der mediene (til dels ukritisk) omtaler eksperter og forskningsrapporter verken de eller den vanlige leser har grunnlag for å forstå holdbarheten til og grunnlaget for.

Det er også vanskelig å komme unna Stortinget og senest Eva Kristin Hansens kommunikasjon rundt pendlerboliger og en relativt tvilsom praksis. Et eksempel på hvordan en ikke skal håndtere en krevende sak.

Og Vedums angrep på PR-bransjen, der flere har gjort iherdige forsøk på å fortelle om den egentlige hverdagen for mange av oss som jobber med kommunikasjon. Det er et paradoks at krav om at kostnadene må ned resulterer i at etater som Folkehelseinstituttet, Helsedirektoratet, Politiet og Barne-, ungdoms- og familieetaten må kutte i sine kommunikasjonsbudsjetter.

– Hva tror du vil prege kommunikasjonsbransjen i 2022?

– Jeg tror det er en bransje som er avventende forventningsfulle når det gjelder året som kommer og hvordan «den nye normalen» vil bli. Vi ser fram til en mer stabil kommunikasjonshverdag slik at vi kan legge langsiktige planer og ikke bare jobbe fra dag til dag og måned til måned med korona som bakteppe.

For kollektivtransport, som er mitt område har vi under hele pandemien hatt langt færre reisende og dertil reduserte inntekter. Og etter en forsiktig optimistisk høst, ser vi hvordan restriksjoner umiddelbart påvirker reisemønstrene. Samtidig har biltrafikken denne høsten vært høy, en trend som ikke kan fortsette.

Vi skal fortsette å løfte fram tilbudet vårt på en trygg og god måte som samsvarer med verden rundt oss, mens vi også ser fremover. Da må vi også utforske hvordan en enda mer digital og fleksibel hverdag påvirker hvordan både vi og kundene bruker nye muligheter og hva det betyr for oss på kort og lang sikt.

Jeg er sikker på at 2022 blir et spennende år, spekket med kommunikasjonsmuligheter som ikke handler om virus og alt det vi ikke kan gjøre, men om alt som er mulig å få til. Vi gleder oss masse til vi virkelig kan ønske alle fra inn- og utland velkommen tilbake. Det kan ta tid før det blir horder med utenlandsturister på de flotte reisemålene våre, men vi skal uansett stå klare når de kommer og gjøre vårt for å friste med gode opplevelser.

Powered by Labrador CMS