Det er denne reklamefilmen fra ABG Sundal Collier som Elizabeth Hartmann reagerer på.
Det er denne reklamefilmen fra ABG Sundal Collier som Elizabeth Hartmann reagerer på.

– Det virker som om de har funnet på denne ideen i fylla, sier ekspert om ABG Sundal Colliers Exit-film

Mener «Exit-invitasjonen» til meglerhuset kun vitner om elendig eller ikke eksisterende dømmekraft.

Publisert

– Jeg synes det er en dårlig film, og ideen er rett og slett ikke god nok til å kunne forsvare den. Selve retningen med humor og ironi kan være gøy, og særlig ideen om å lage en rip off av noe som har fått mye medieoppmerksomhet kan være heldig, men her er de så absolutt ikke heldige, sier daglig leder, rådgiver og partner i Siste Skrik Kommunikasjon, Elizabeth Hartmann om den Exit-inspirerte filmen fra ABG Sundal Collier, til KOM24.

Meglerhuset har fått sterk kritikk etter at de publiserte det som har blitt en omdiskutert video der Norgessjef i ABG, Peter Straume og skuespiller Jon Øigarden i kjent Exit-karakter som Jeppe Schøitt, nyter utsikten og inviterer til fest i selskapets nye lokaler i Vika.

– Jeg synes det er kleint å se filmen, og jeg tenker på jappetiden. Men den er da virkelig over!

Se videoen her.

Fylla-idé

Kjønnsdiskrimineringen er ikke det hun reagerer sterkest på, men antydningen om å sniffe kokain på de små rommene får henne til å reagere.

– De har jo til og med tekstet videoen, og da de snakker om å ha fest og at alle de små rommene kan brukes, har de tekstet at Øigarden gjør et «snufs». For meg indikerer det sniffing og at det er det disse rommene kan brukes til, noe Straume bekrefter og dermed aksepterer. Det bli helt feil av en sjef å bekrefte og akseptere noe slik, det sende ut uheldige signaler om deres arbeidskultur og holdning til rusmidler.

Hun synes videoen kun vitner om elendig dømmekraft.

– Det virker som om de har funnet på denne ideen i fylla over altfor mange glass eller på et nach. Ideen lukter beruselse lang vei, og det er rart at ingen har våknet opp med en dårlig følelse. Noen burde skjønt eller tenkt at dette ikke var en god idé dagen etter. Det lyser jappetid, gutteklubb og dårlig dømmekraft. Hvor er den ene voksne personen som skal ta den «kjipe» beslutningen og fortelle resten av gjengen at dette er en idé man burde skrinlegge.

Likevel mener Hartmann at feilen ikke ligger i selve produksjonen.

– Det er greit å få en idé, som de tydeligvis synes var morsom. Lage og produseres videoen, men det at de faktisk publiserer den – det er her den dårlige dømmekraften vises. Dette er en film som ikke skal vises, og en «voksen» burde skjønt dette.

Dritkult

Hun sammenligner det med måte de jobber i byråer med kreative prosesser og starter med en ja-fase.

– Jeg har full forståelse for at man kommer på ville ideer, men jeg etterlyser fortsatt den ene voksne personen som tar avgjørelsen om det er noe man skal jobbe videre med, eller la bli med tanken. Vi snakker ofte om dette i kreative prosjekter, at det er godt og viktig at vi har en leder som blant annet holder prosjekter innenfor akseptable rammer i budsjettet og skjærer gjennom og tar de strenge avgjørelsene når det er nødvendig.

Hartmann tror resultatet er preget av at de har vært en gjeng som synes dette var dritkult.

– Det virker ikke som om de har tenkt gjennom konsekvensene i det hele tatt. Det virker som om det er skylapper på alle som har deltatt.

Det siste hun reagerer på ifra videoen er at det mot slutten kommer inn en kunde.

– Da signaliserer de at dette ikke er festligheter som bare forekommer internt i selskapet, men at hele miljøet er slik. Nok en gang, en ikke eksisterende dømmekraft.

Skrape i lakken

Likevel tror hun ikke dette er nok til å skade omdømmet til meglerhuset ABG Sundal Collier.

– Følgene er ikke så alvorlige at det vil skade selskapets omdømme på den måten at ingen vil jobbe med dem, eller at noen mister jobben. Det er alltid smart å si unnskyld tidlig, og i tillegg virker det som om de har løftet dette til det høyeste plan, i og med at Straume ikke lenger uttaler seg om saken, men henviser til ledelsen i Sverige.

Hun mener det viser at selskapet tar dette meget alvorlig.

– Når du setter en sjef under administrasjon, så er det ingen tvil om at konsernet tar dette seriøst. Og jeg vil tro at Norgessjefen selv har fått seg en skrape i lakken. Ved å gjøre det på denne måten viser de at dette ikke er en måte de ønsker å fremstå . Men, de kan ikke trå feil en gang til – da vil det skade omdømmet deres.

Head of Communication i Sverige, Petter Brunnberg i ABG har tidligere uttalt til VG at festen er avlyst og ber om en uforbeholden unnskyldning for innholdet. Han skriver videre at de de forstår kritikken og beklager uten forbehold.

– Vi har ikke noe mer å legge til videre utover dette, skriver Brunnberg i en e-post til KOM24 tirsdag.

Men det er fortsatt en ting de kunne de spart seg for, ifølge Hartmann.

– Når de har lagt seg flate, fjernet invitasjonen og uforbeholdent bedt om unnskyldning, er det bare dumt å si at flere synes filmen var morsom. De bør slutte å forsvare seg når de første har tråkket feil. De er best tjent med å legge ballen død så raskt som mulig, mener hun.

Powered by Labrador CMS