Tine Austvoll Jensen oppfordrer alle til å ta en runde i personvrninnsillingene, for å få kontroll over din data.

Seks av ti tar grep om personvernet sitt på nett

En fersk undersøkelse viser at hele 60 prosent av nordmenn er flinke til å ta grep for å sikre personvernet sitt på nett. Samtidig opplyser nærmere halvparten at de er usikre på hvordan man tar kontrollen over sine persondata.

Publisert

Nylig har Google gjennomført en personvernundersøkelse i den norske befolkningen. Funnene viser at ni av ti nordmenn er opptatt av personvernet sitt på nett, hvorav seks av ti har gjort grep for å ta kontroll over sine personopplysninger. Likevel avdekker undersøkelsen at nesten hver andre nordmann er usikker på hvordan man skal gå fram.

– Personvern er viktigere enn noen gang, men likevel ser vi at nesten annenhver nordmann ikke er kjent med mulighetene som finnes for å ta kontroll over opplysningene sine på nett. Her har vi en jobb å gjøre, for det er vårt ansvar å gjøre folk oppmerksomme på at disse verktøyene allerede finnes og er enkle å ta i bruk, forteller Tine Austvoll Jensen, norgessjef i Google i en pressemelding tirsdag.

Dine data, dine valg

Undersøkelsen viser også at nærmere halvparten tror de ikke har noen mulighet til å påvirke hva som samles inn av data. Men ifølge Jensen, er dette fullt mulig.

– Som en sentral aktør i det digitale økosystemet har vi et ansvar for å hjelpe folk med å holde seg trygge, og det er derfor vi tilbyr enkle verktøy du kan ta i bruk inne i Google-kontoen din. Vi streber etter å gjøre det så enkelt som mulig for deg å få oversikt over hvilken informasjon du deler med oss og hvordan den brukes, slik at du kan bestemme hva du vil dele. Du eier dine data, og derfor er det ditt valg.

Personvern er også innebygd i flere av Googles tjenester og produkter. Blant annet sletter Google automatisk alle lokasjonsdata, søkehistorikk og YouTube-aktivitet løpende etter 18 måneder. I tillegg gis det ofte påminnelser om å ta en gjennomgang av hva slags informasjon du deler når du bruker tjenestene og produktene, forteller Jensen.

– Forskning vi har gjort viser at folk føler seg mer velinformert og fornøyd når man foretar valg i riktig kontekst. For eksempel når man befinner seg på YouTube og blir bedt om å ta stilling til et personvernvalg – og videre når man blir kontinuerlig påminnet om å se over disse valgene.

Powered by Labrador CMS