Tanja Schøien håper flere av deltagerne reiser hjem fra Green Camp med mye læring.

Slik skal selskapene dele erfaringer og bli bedre på kommunikasjon om bærekraft

Tanja Schøien er en av initiativtakerne bak Green Camp, som arrangeres i slutten av april.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Green Camp skal foregå på Klingenberg kino i Oslo. Den 28. april er flere aktører til stede for å sette fokus på hvordan ulike selskaper kan bli bedre til å kommunisere om temaet bærekraft.

– Vi har jobbet mye med kommunikasjon og markedsføring i mange år, i tillegg til bærekaft. Med Green Camp ønsket vi å ta vårt ansvar som kommunikatører og belyse kommunikasjonens rolle i arbeidet med bærekraft, sier Schøien til KOM24.

Hun startet selv kommunikasjonsselskapet Nr. 17, og har lenge hatt en idé om å samle ulike aktører for å diskutere og dele tanker om bærekraft og kommunikasjon.

Med seg på laget har de blant annet Jenny Skavlan, som skal være konferansier og formidler.

– Vi søkte om midler fra Oslo kommune, som applauderte tematikken og satsningen, og som har muliggjort dette initiativet. Programmet begynner å bli klart, og det blir et fullspekket program fordelt på flere saler en hel dag på Klingenberg. Det blir to workshop i regi av Awake. I tillegg kommer NRK, Orkla, Øyafestivalen, Schibsted, Oslo kommune, Klimapilotene, IKEA og Stormberg, for å nevne noen. Live Nelvik vil avslutte campen med en «bærekrafts-utgave» av Lørdagsrådet, med eget panel.

– Enkelte mangler ressurser

Green Camp skal være en arena for samarbeid på tvers av ulike miljøer og bransjer. Schøien tror mange kan dra nytte av andres erfaringer rundt tema.

– Situasjonen er ulik fra selskap til selskap. Mange er godt i gang, og mange er gode på arbeidet med bærekraft. Men det er også selskaper som ikke har like mange ressurser, som kanskje står midt i en endringsprosess, eller som er litt i villrede på hvor man skal starte.

Hun sier også at mange kanskje sliter med hvordan de skal komme i gang med arbeidet. Arrangementet skal kunne hjelpe dem med nettopp det, og interessen har vært bra.

– Dette handler ikke bare om markedsføring eller ekstern kommunikasjon. Vi ønsker med Green Camp å belyse hvordan kommunikasjon kan spille en viktig rolle for å få til de endringene som må til. Kommunikasjon kan også spille en viktig rolle for å få med seg folk i eget selskap, på en endringsreise. Schibsted kommer for eksempel til å snakke om hvordan de har jobbet med interne påvirkere i eget selskap.

Ikke bare suksesshistorier

Men dersom bedriftene som møter opp skal få mest mulig ut av Green Camp, må de også få høre om det som ikke har gått helt etter planen, mener Schøien.

– De som kommer skal lære noe nytt, og bli inspirert av andre. I tillegg skal campen vår være et sted hvor man kan knytte kontakt med hverandre. Mange av foredragsholderne ønsker å fortelle om sin reise, og det er viktig læring. Samtidig vil det også være noen som deler erfaringer fra noe som har gått galt i arbeidet med kommunikasjon og bærekraft. Og det kan også være viktig læring. Avslutningsvis vil jeg si at alle som er interessert i bærekraft og kommunikasjonens rolle er hjertelig velkommen. Vi lover at dette blir en lærerik. inkluderende, inspirerende og innholdsrik camp, hvor du skal lære noe nytt og gjerne knytte noen gode kontakter for fremtiden. Digg mat får man også. Og selve åpningen av campen holder vi hemmelig.

Powered by Labrador CMS