Korona gjorde at man ikke kunne reise til Afrika og spille inn kampanjen. Da måtte man bygge et lite Afrika på Bryn i Oslo.

Derfor måtte Släger bygge et Kenya på Bryn

Til tross for store koronarestriksjoner klarte de å lage reklame som traff godt.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

I fjor høst gjorde Släger en reklamekampanje for Strømmestiftelsen der de oppnådde resultater de var svært fornøyde med. Men å komme dit var en mer krevende jobb enn vanlig.

– Pandemien la noen klare begrensninger på oss. Vi hadde to mulige veier fram – spille inn filmen i felt, altså reise til Afrika eller Asia eller bygge et Uganda eller Kenya i Norge. Av hensyn til sikkerhet var vi til slutt tvunget til å forlate plan A, og gå for plan B. Etter mange samtaler og research i tett samarbeid med våre afrikanske partnere, fikk vi nok informasjon til å designe «et Kenya på Bryn». Vi tok ikke lett på denne oppgaven. Detaljene måtte være på plass. Det var en kamp mot klokka, og en kamp for å sikre at dette arbeidet ble gjort med den respekten et slikt arbeid krever, forteller Henning Sverdrup, partner i Släger, til KOM24.

Skulle skape en bro

Det er mange bistandsorganisasjoner i Norge som jobber med fattigdomsbekjempelse, derfor er behovet for å skille seg ut stort.

Klipp fra kampanjen.

Strømmestiftelsen trengte et merkevarekonsept som både var skalerbart og slitesterkt, og som differensierer. Kampanjen skulle styrke kjennskapen til Strømmestiftelsen, og på sikt øke faste- og engangs donasjoner.

– Siden målet var å øke kjennskapen til Strømmestiftelsen landet vi relativt tidlig på at konseptet måtte evne å forene formålet til Strømmestiftelsen, som er fattigdomsbekjempelse, med det virkemiddelet vi anså som mest sentralt og effektivt i modellen deres, nemlig det å tilby skolegang til barn, unge og voksne, forteller han.

I filmen ser man hovedpersonene, skolestarterne, hjemme hos seg selv. De står med ryggen til oss, har skolesekken på og ser inn i et speil på veggen. I speilet ser de seg selv. Ikke den sjarmerende lille tassen på sju år, men det mennesket og det livet hun drømmer om å få når hun blir voksen. For nå som hun får gå på skole, er det lov å drømme om et godt liv. Om en god jobb og en familie.

Tanken var å «bygge en bro» mellom vårt samfunn og de samfunn i Afrika og Asia som Strømmestiftelsen er til stede i, nettopp for å skape en emosjonell relevans for publikummet her hjemme i Norge.

– Første skoledag er en stor sak også her hjemme, men i land hvor ikke alle får dette tilbudet, så representerer denne dagen det første skrittet på veien ut av fattigdom, sier han.

De landet derfor på konseptet «Veien ut av fattigdom starter første skoledag».

Gode resultater

– Speilet i gangen hennes gir henne en mulighet til å dagdrømme, og se hvordan livet hennes kan bli der hun står med skolesekken på, full av forventninger, forteller Sverdrup.

Henning Sverdrup

Selve gjennomføringen av produksjonen er en erfaring for historiebøkene, mener han.

– Vi samlet sammen et lag med partnere som trodde på ideen og som gikk ut av sitt gode skinn for å få dette til å fly. Vi fikk med oss Yina Chan og Monica Kvaale på stillfoto, Peter Bryng som fikk ansvar for levende bilder, produksjonsdesigner Petter Aker og Arne-Inge Christophersen og Hausmann, på mediekjøp.

Kampanjen og konseptet har blitt tatt meget godt imot, noe resultatene viser. Tall fra Släger viser at 86 prosent av dem som så filmen likte den. Halvparten så hele filmen gjennom og tre av fire synes Strømmestiftelsen fremstår troverdig og over halvparten vil sannsynligvis gi støtte.

I Strømmestifelsen er de og svært godt fornøyde med kampanjen.

– Vi framstår troverdig

– Det er blitt en kampanje som fungerer godt både eksternt og internt. Den er også lett å huske og enkelt å innarbeide i vår øvrige kommunikasjon, sier Gro Justnæs Kiledal, leder private givere i Strømmestiftelsen.

Hun sier det er ekstra gøy at kampanjen ble så godt tatt imot i markedet og at de har også fått mange positive tilbakemeldinger direkte til seg.

– Posttesten viser en svært høy grad av liking, og at vi fremstår troverdig med budskapet. Forståelsen av budskapet viser at den er lett forståelig og at det etterlatte budskapet er i tråd med hva vi ønsker skal sitter igjen i folks minne, sier hun.

Hun sier at samarbeidet med Släger har vært veldig bra.

– For Strømmestiftelsen er det viktig at vi klarer å skape entusiasme for at det virkelig nytter å hjelpe folk ut av fattigdom fra første skoledag. Dette har Släger levert godt på.

Powered by Labrador CMS