– Å lede kreative workshoper via teamsmøter er ikke min favorittoppgave. Det hjelper litt med verktøy som Mural, men jeg er glad vi kan møtes fysisk igjen.
– Å lede kreative workshoper via teamsmøter er ikke min favorittoppgave. Det hjelper litt med verktøy som Mural, men jeg er glad vi kan møtes fysisk igjen.

#Minjobb

– Det er så mye viktig verden bør vite om, og det er ikke nok å overlate det til journalistene

Samtidig ønsker hun seg mer drahjelp fra norske medier.

Publisert Sist oppdatert

Med spalten #MinJobb ønsker KOM24 å få kommunikasjonsfolk til å snakke om jobben sin, hva som inspirerer dem i arbeidet, hvilke utfordringer som finnes i bransjen – og hva som er god kommunikasjon.

I dag er det Gro Warholm, konstituert kommunikasjonsdirektør i Innovasjon Norge, som svarer på spørsmålene i #MinJobb.

– Hva er tittelen din - og hva går jobben din ut på?

– Konstituert kommunikasjonsdirektør i Innovasjon Norge.

Jobben min er å bruke kommunikasjon som virkemiddel til å nå Innovasjon Norges overordnede mål om flere gode gründere, bærekraftig vekst og eksport. Her har kommunikasjonsavdelingen en viktig oppgave med å fortelle norske bedrifter om hva slags muligheter som finnes.

– Hva liker du best med jobben din?

– Det føles meningsfylt å være en pådriver for nye, grønne næringer i Norge. Å møte så mange bedriftsledere med innovative ideer, store ambisjoner og gjennomføringsevne er inspirerende.

– Hvilke arbeidsoppgaver liker du minst?

– Å lede kreative workshoper via teamsmøter er ikke min favorittoppgave. Det hjelper litt med verktøy som Mural, men jeg er glad vi kan møtes fysisk igjen.

– Hvorfor ville du jobbe med kommunikasjon?

– Jeg har alltid valgt jobber med viktige samfunnsoppdrag innenfor sektorer som interesser meg personlig. Jeg er heldig som kan snakke med eksperter på områder som interesserer meg hver eneste dag.

Det er så mye viktig verden bør vite om, og det er ikke nok å overlate det til journalistene. Det hjelper ikke at Innovasjon Norge har gode tjenester, kapital og kompetanse, dersom næringslivet ikke vet om det.

– Hva gjorde deg sist imponert i kommunikasjonsfaget?

– Jeg ble imponert over våre flinke folk på sosiale medier da Innovasjon Norge bikket 100 000 følgere på LinkedIn. Det er ikke så vanlig i offentlig sektor. LinkedIn er en viktig kanal for oss som jobber med næringslivet.

– Hva er god kommunikasjon?

– Det er god kommunikasjon når du vet hva mottakeren er interessert i, og tilpasser budskapet til det. Mottakeren skal forstå og huske budskapet. Du kommer langt med et språk som er korrekt, presist, enkelt og nyskapende. Til syvende og sist ønsker vi at mottakeren skal utføre en bestemt handling. Om mottakeren utfører handlingen eller ikke, kan til en viss grad måles. Jeg liker at kommunikasjonsfaget har blitt mer datadrevet og analytisk.

– Hva mener du er den største utfordringen for din bransje fremover?

– I min bransje er det en utfordring å spre kunnskap om de store konsekvensene EU har for norsk næringsliv. EUs nye plan er verdenshistoriens største fornybarsatsing og direktivene i Green Deal gir enorme muligheter for norske bedrifter. Norske journalister skriver påfallende lite om det.

Vi i Innovasjon Norge skal fortsette å rope med utestemme, men vi skulle gjerne hatt litt mer drahjelp fra norske medier akkurat nå. Innovasjon Norge hjelper bedrifter med å søke finansiering fra EU.

Det er ellers en utfordring også i min bransje at målgruppene våre har blitt mer spesialiserte og kresne. Det krever mye arbeid å tilpasse budskapene til mange ulike grupper.

Når det er sagt: vi bruker fortsatt den samme teknikken som våre gamle eventyrfortellere brukte, så noe ligger helt fast!

Powered by Labrador CMS