Marius Husebø-Evensen mener at han, og andre, må bli flinkere til å bruke færre ord når de kommuniserer.

#Minjobb

Marius lar seg imponere over Frida Marie Grande og Camilla Kim Kielland

– Litt klisjé kanskje, men jeg setter pris på at man tør åpne seg opp og si fra om ting som nødvendigvis ikke har gått som planlagt.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Med spalten #MinJobb ønsker KOM24 å få kommunikasjonsfolk til å snakke om jobben sin, hva som inspirerer dem i arbeidet, hvilke utfordringer som finnes i bransjen – og hva som er god kommunikasjon.

I dag er det Marius Husebø-Evensen, kommunikasjonssjef for Schibsted eCommerce & Distribution, som svarer på spørsmålene i #MinJobb.

– Hva er tittelen din – og hva går jobben din ut på?

– Hei! Mitt navn er Marius Husebø-Evensen (33). Jeg er en tidligere journalist, som nå er kommunikasjonssjef for Schibsted eCommerce & Distribution. En divisjon som er eier i selskap som Helthjem, Morgenlevering og Distribution Innovation.

Jeg jobber med intern- og eksternkommunikasjon tilknyttet selskapene. Alt fra pressehåndtering, til strategi, planlegging og utøvelse. Ingen dag er lik.

– Hva liker du best med jobben din?

– Siste året har vi hatt et ekstra fokus på å tilrettelegge for mer bærekraftig netthandel, så det er utrolig givende å fremme budskap vi gjør i denne «sfæren», som det heter så fint.

Ellers er jeg glad i stor variasjon – og i dette yrket er det omtrent nye oppgaver hver dag. Det blir ikke bedre!

– Hvilke arbeidsoppgaver liker du minst?

– Heldigvis er det ikke så ofte det skjer og det er en del av jobben, men jeg synes det er kjedelig når man må svare opp saker hvor ikke alt har gått som det skal.

– Hvorfor ville du jobbe med kommunikasjon?

– Fra jeg var ung gutt drømte jeg om å bli reporter på TV, så at jeg har endt opp med dette faget er ikke overraskende for mange rundt meg.

Tok overgangen fra journalist i TV 2 til «kommunikasjonsbransjen» for noen år tilbake, fordi jeg hadde lyst til å utforske flere aspekter ved dette faget. Kommunikasjon er sentralt i alt vi gjør – og det er utrolig givende å kunne bidra og utvikle et så viktig felt.

– Hvem inspirerer deg i kommunikasjonssektoren?

– Det er mange. Jeg blir lett inspirert og bransjen vår er i sterk vekst, så det skjer jo mye bra. En av de som har imponert med mest på min vei er Camilla Kim Kielland, byråleder i Morgenstern nå – og tidligere kollega fra Schibsted (kom tilbake, om du leser dette: D). Rolig under press, tydelig i budskapene hun gir. En god miks.

– Hva gjorde deg sist imponert i kommunikasjonsfaget?

Litt klisjé kanskje, men jeg setter pris på at man tør åpne seg opp og si fra om ting som nødvendigvis ikke har gått som planlagt. Både selskap og enkeltpersoner egentlig. Et godt eksempel er Frida Marie Grande, som nå jobber i nyoppstartede byrået Furore. Hun åpnet opp på blant annet LinkedIn om måneder som hadde vært veldig tøffe i hennes arbeidshverdag – og at «ikke alt går som planlagt».

Forstår at ikke alle ønsker dele like mye, men synes det var imponerende at hun sa det akkurat som det er :)

– Hva er god kommunikasjon?

Det varierer litt etter fra hva man jobber med, men et eksempel: mange bruker langt flere ord enn nødvendig, slik at budskapet ikke når fram. Jeg, og mange andre, kan bli flinkere til å kommunisere tydelig. Alt fra presentasjon du holder internt, til eksterne foredrag, artikler du skriver, utlysninger du legger ut eller poster på sosiale medier.

– Hva mener du er den største utfordringen for din bransje fremover?

– Jeg jobber nå innen netthandel, og den største utfordringen fremover blir å finne ut hvordan vi kan gjøre bransjen mer bærekraftig. Legge til rette for sirkulær handel og opplyse om hvordan man kan gjøre litt grønnere valg, for å ta noen eksempler.

Om du tenker på kommunikasjon, så skulle jeg ønske "mystikken" rundt hvordan rådgivere jobber ble løst litt opp. Det er ikke enkelt det, men debatten som gikk for noen måneder siden, blant annet via Trygve Slagsvold Vedum, viser at det fortsatt er uklart hva og hvordan man jobber innen visse felt.

Her bør vi som en felles enhet innen "kommunikasjon" klare å tydeliggjøre dette arbeidsfeltet i større grad.

Powered by Labrador CMS