Filmen «When Harry met Santa» fikk mye oppmerksomhet på prisutdelingen fredag.
Filmen «When Harry met Santa» fikk mye oppmerksomhet på prisutdelingen fredag.

Gullblyanten 2021:

POL stakk av med hovedprisen med ukonvensjonell reklamefilm

Reklamebyrået POL tok den gjeveste prisen under Gullblyanten-kåringen.

Publisert Sist oppdatert

Prisen fikk de for sin reklamefilm for Posten, «When Harry met Santa», der julenissen kommer frem som homofil.

Filmen fikk ikke bare stor oppmerksomhet i Norge, men også internasjonalt. Likevel kom det noe uventet på gjengen som var til stede på utdelingen i Oslo.

– Denne så vi ikke komme. Dette var helt rått, og så fantastisk gøy, sier Marius Eriksen til KOM24.

Eriksen er rådgiver i POL, og jobbet med prosjektet. Juryens begrunnelse for at de fikk prisen var tydelig, og han understreker at det å få delta i en slik suksesshistorie ikke er hverdagskost.

– Filmen har jo rørt veldig mange mennesker, både i Norge og rundt om i hele verden. Og det er ganske sjeldent at vi som jobber i kreativ bransje får oppleve en sånn suksess. Det skjer jo sikkert én gang hvert tiende år fra oss i lille Norge, sier Eriksen.

Ulik mottagelse

Eriksen takker Posten for at de turte å satse på prosjektet.

– De lar oss få lov til å utfordre dem hver eneste dag på ting de ikke trodde de turte. Men så står de i det og drar det litt lenger hver gang. Deres krav er at det skal være velprodusert og at det skal være noe som folk kan ta stilling til.

At en stor aktør tar standpunkt i en viktig men betent sak, mener han også er viktig.

– Folk tror at Posten har et stort markedsbudsjett. Men i realiteten har de et like stort budsjett som Denja rekesalat. Så når vi utvikler ideer med dem handler det om å få mest mulig igjen for investeringene. Da trenger vi idéer til noe som folk vil snakke om. Midt i en pandemi trengte folk litt kjærlighet, og det fikk de her.

For noen ble en homofil nisse for sterk kost. Filmen ble blant annet bannlyst i Brasil og Ungarn.

– Den var også kontroversiell i USA. Der påpekte de at US Postal Service aldri kunne gjort noe slikt. Samtidig er jo ikke Postens kampsak, men de homofiles kampsak. Men representasjon fra store statlige selskap må til for å endre holdninger. Det er så viktig. Uten denne typen støtte vil ikke endringer skje, sier Eriksen.

– Aldri vært med på noe sånt

Eriksen sier at de fikk ekstra mye skryt for at de to homofile i filmen var eldre menn. Selve innspillingen gjorde stort inntrykk, sier han.

– Jeg har aldri vært med på noe sånt som nesten føles som å skape en filmserie. Alle var så investert i dette. Kjærlighet er for alle, avslutter Eriksen.

Powered by Labrador CMS