Gullblyanten 2021.
Gullblyanten 2021.

Disse stakk av med prisene på Gullblyanten 2021

Hundrevis av festtemte bransjefolk er samlet til en av årets største prisutdelinger.

Publisert Sist oppdatert

Årets prisutdeling er i full gang og det er en lang rekke med diplom, bronse, sølv og gull som skal deles ut til de beste reklamekampanjene som ble laget i fjor.

Listen blir oppdatert fortløpende gjennom kvelden.

Årets første pris som ble delt ut var i klassen Utendørs & Omgivelser der det var Finn.no og Morgenstern som stakk av med seieren for kampanjen FINNGOLF.

Finn Munch av Finn og Morgenstern fikk sølv og Stalltips og Anorak fikk bronse for We're on a boat. Det samme gjorde AI Vs. Ari-kampanjen som det var Forskningsdagene og ANTI.

"Don't hate. Imitate." - The Super Bowl Clapback som Audi Norge og POL som fikk.

I klassen Identitet var det Kulturhuset i Bergen og Reklamekollektivet som var de store vinnerene. Her gikk sølvet til Universitetsforlaget og ANTI. NTNU Vitenskapsmuseet og TRY fikk bronse.

Amedia Medias Salg og Markedspris for annonser i lokale medier gikk til Breakfast for en annonse for SpareBank 1 Modum.

Kampanjen Tusen spørsmål til de tusen hjem av BUFDIR og Atyp sikret seg gullet i klassen Aktivering, forran Finn.no og Morgensterns kampanje Finn Munch. Her gikk bronsen til Deg x Fretex som Fretex og Anorak står bak. NAF og ANTIs Hullvisa fikk diplom i denne klassen.

Neste ut var klassen Digitalt & Sosialt hvor kampanjen Mangfold med stor M som IMDI og Tante Randi står bak. DNB og POL fikk sølv for kampanjen Ditt Økonomiske DNA fra DNB og bronse gikk til AI vs ARY som Forskningsdagene og ANTI står bak. Her var det "Don't hate. Imitate." - The Super Bowl Clapback av Audi Norge og POL som fikk diplom.

Kreativt Forums Kundeprisen gikk i år til Posten.

Deretter var det klart for klassen Audio hvor kampanjen AI vs ARY fikk gullet. Den kampanjen er det Forskningsdagene og ANTI som står bak. Like bak, på en sølvplass var det Lytt deg bort av Storytel og Atyp. På bronseplass fikk man Per Høj og KIA sin kampanje Lynrask levering. Hvor lenge er det til fredag? av Morgenstern og Finn.no fikk bronsen her.

I studentklassen var det kampanjen Extra Long Lasting Memory av Sebastian Pandonis, Folke Kühlhorn og William Röhl, Berghs School of Communication. The beer harmony av Jakob August Andresen og Trym Bjor Aasheim fra Trym & Jakob fikk sølvet og bronsen gikk til Eat Your Words av Sebastian Pandonis, Henrik Billing, Folke Kühlhorn og Julia Holtback Yeter fra Berghs School of Communication.

I klassen Print var det Eyes on the fries av McDonald's og NORD DDB Oslo som stakk av med seieren. IKEA og TRY sin Trash collection sikret seg sølvet og Tusen spørsmål til de tusen hjem av BUFDIR og Atyp fikk bronsen. Her var det FINNGOLF av Finn.no og Morgenstern som fikk diplom.

I klassen PR ble det delt gull mellom Tromsø IL og FUSE sin verdens første QR-drakt og Tusen spørsmål til de tusen hjem av BUFDIR og Atyp. Her ble det ikke delt ut sølv men bronsen gikk til "Don't hate. Imitate." - The Super Bowl Clapback av Audi Norge og POL.

Gullmikken gikk til kampanjen «Ubudne gjester» for Sector Alarm laget av Anorak og produsert av Sagveien Resort.

Også her ble Young Lions delt ut og det var Sebastian Pandonis og Jakob Steinmo som sikret seg en tur til Cannes i sommer.

Klassen Håndverk blir regnet som en av de mest prestisjetunge prisene å vinne og det var Finn.no og Morgensterns kampanje Fredagsklokken som sikret seg seieren. Bergans og POLs Save the seasons fikk sølv og bronse gikk til When Harry met Santa av Posten og POL og Hullevisa av NAF og ANTI. Hurtigruten Expeditions – Discover with Us av Hurtigruten Expeditions og LOS & CO fikk diplom.

Diplom fikk også Stolte produsenter av "junkfood" av McDonald's og NORD DDB Oslo i klassen Effekt. Her gikk bronsen til De som vet, de vet av Diplom-Is og POL og Hvordan lage buzz for en liten gul boks av Honningcentralen og Atyp.

Hvordan Maja snakket rett fra levra, og lot merkevare og kreativitet lede kommunikasjonen fra dag én av Maja og Morgenstern fikk sølvet og måtte se seg slått av Tusen spørsmål til de tusen hjem av BUFDIR og Atyp.

I klassen Effekt var det BUFDIR og Atyp som hanket inn nok et gull for kampanjen Tusen spørsmål til de tusen hjem. De kom forran Save the seasons som Bergans og POL stod bak. På bronseplass endte De som vet, de vet av Diplom-Is og POL. Bronse ble det også til Hvordan lage buzz for en liten gul boks? som er laget av Honningscentralen og Atyp. McDonald's og NORD DDB Oslos Stolte produsenter av "junkfood" fikk diplom.

Det er og en klasse som heter Media. Her ble det delt ut to diplomer til henholdsvis Vurder norskprodusert musikk av Ekko Agency og WAL og We're on a boat av Stalltips og Anorak. Bronse var det The Trash Collection 2021 av IKEA og TRY som sikret seg mens Det er mange måter å komme på av Kondomeriet og POL kom på andreplass. Helt til topps i denne klassen var det Tusen spørsmål til de tusen hjem av BUFDIR og Atyp som gikk

Brings DM-pris gikk i år til NAF og ANTI for Hullevisa.

Pakningsdesign er og en klasse og her gikk sølvet til OnklP & De Fjerne Slektningene og Henrik Bhrama sammen med SMFB. Gullet her gikk til Aclima og Neue Design Studio for Aclima – Wool Layering System.

I klassen Onlinefilm var det When Harry met santa av Posten og POL som sikret seg seieren, forran Avonova Assist og Anorak sin kampanje Helt ærlige firmanavn. Tredjeplassen gikk til Kanskje like greit å selge boligen selv som Propr og Mos står bak. I denne klassen ble det delt ut hele tre diplom, til De som lytter, flytter verden av Nobels Fredssenter og ANTI, Money Back on the Skætt av TRY og Skatteetaten samt The Hunt av XXL og Anorak.

I klassen Produkter eller tjenester gikk sølv til Finn.no og Morgenstern for Fredagsklokken. Walk&Talk av Sats og Anorak fikk gullet.

I klassen Veldedig var det Nasjonalt kompetansesenter om vold og traumatisk stress (NKVTS) og Hypers kampanje Quizen som kan redde liv som sikret seg seieren. Livet på pause av Stiftelsen Organdonasjon og WAL fikk sølvet og Husk å kjenne etter av Publicis Kitchen og Rosa Sløyfe fikk bronse. Blå kors og ANTI sin kampanje Tålmodighetsprøven fikk diplom sammen med The Land of Absurdity av Amnesty og Anorak / NoA.

The Stork Squad av KIWI og Alexander Reklamebyrå fikk diplom i klassen Film. Bronse gikk til The Trash Collection 2021 av IKEA og TRY. Her gikk sølv til Det er mange måter å komme på av Kondomeriet og POL, mens det var Verdens vakreste sted av Widerøe og Morgenstern som sikret seg seieren.

I kveldens siste konkurranse var det Posten og POL som stakk av med Grand Prix for When Harry met Santa.

Powered by Labrador CMS