Gullkalven-leder Jakob Vasbotten og nestleder Julie Tveteraas. Fredag kveld er prisutdelingen i gang.

Nå hedres studentene for sine arbeider - Her er årets Gullkalven-vinnere

Gullkalven 2021 er i gang.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Saken oppdateres forløpende ettersom vinnerne i de ulike kategoriene avsløres.

Fredag kveld gikk Gullkalven - Norges største studentkonkurranse innen kreativ kommunikasjon - av stabelen. Sendingen streames live på Gullkalvens Facebookside, og selve arrangementet foregår med et begrenset antall mennesker samlet på Åpen Scene i Oslo.

  • Nederst i saken ligger en oversikt over årets jury for Gullkalven 2021
Sendingen streames live på Gullkalvens Facebookside, og selve arrangementet foregår med et begrenset antall mennesker samlet på Åpen Scene i Oslo. Konferansierer er Hallvard Dyrnes og Emilie Gresmo Johansen.

Studentene kunne sende inn ulike arbeider til kategoriene design, kommersiell, og ikke-kommersiell, med ulike underkategorier og en kategori ved navn åpen klasse.

Årets gullkalv:

Ut fra hovedkategoriene kåres Årets Gullkalv. Årets Gullkalver er studentene Sebastian Pandonis, Peter Holtze og Oskar Engman.

Dette er gull-vinnerne i de ulike kategoriene:

Kommersiell

HOVEDVINNER: «Duolingo – How to talk about mental health»

Kategori: Utendørs

Vinner: «Flax» av Jakob August Andersen og Trym

«Gullet går til en utendørskampanje som tilsynelatende har et tradisjonelt budskap, ved første øyekast – før noen nysgjerig-Perer finner ut at det finnes «flere lag» – bokstavelig talt. For de som oppdager det «underliggende» budskapet er det premier å vinne. Strålende bruk av utendørskanalen og veldig relevant og beskrivende for avsenderen! Juryen tror også at kampanjen ville fått mye omtale og oppmerksomhet i andre kanaler når hemmeligheten avsløres», sier juryen.

Kategori: Stunt

Vinner: Sebastian og Oskar med «Signaturdressen» for Amnesty

Juryen sier følgende om vinneren:

«Gull i stunt går til en kampanje som tar for seg et alvorlig politisk budskap. Stuntet har et tydelig mål om å aktivisere målgruppen og nå politikerne på en smart og overraskende måte. Dette et sterkt politisk budskap som bokstavelig talt havner på bordet til politikerne. Juryen «kan skrive under på» at dette er godt tenkt og gjort på en kreativ måte – ved bruk av en mindre attraktiv kanal – et klesplagg, som teamet ønsker å snu til noe positivt».

Kategori: Reklamefilm

Vinner: Årets reklamefilm er «Duolingo – How to talk about mental health» av Sebastian Pandonis, Peter Holtze og Oskar Engman.

«Årets gullvinner i kategorien reklamefilm, er et stykke arbeid som virkelig imponerte juryen. Tekstarbeidet, universet, musikken, stemmen - alle de små detaljene sitter, med det resultat at alle jurymedlemmer ble berørt. Filmen snakker om et vanskelig tema med nytt språk, og beviser attpåtil at rim ikke trenger å være kleint», sier juryen.

Kategori: Kampanje

Vinner: «Duolingo – How to talk about mental health» av Sebastian Pandonis, Peter Holtze og Oskar Engman.

Juryen sier følgende:

«Vinnerjobben i årets kampanje er alt annet enn vanskelig å snakke om. Som alle virkelig gode reklameideer er den både enkel og stor på en gang. Enkel i at den er krystallklar og tydelig, stor fordi det er en stor tanke som åpner opp masser av muligheter, som vises med nydelige uttak i forskjellige flater. Innsikten er bunnsolid og ideen passer perfekt til avsenderen. Hadde dere presentert den for dem, hadde de vært dumme om de ikke ville ha den».

Kategori: Audio

Vinnere: «Duolingo – How to talk about mental health».

«Gullet i kategorien audio går til en jobb som oppfordrer unge mennesker til å lytte. Til en app og til menneskene de bryr deg om. Å bruke en språkapp til å lære folk å snakke om mentale helse er en knakanes god ide, med audio som en naturlig integrert del av ideen. Jobben viser massevis av språklig overskudd, og potensialet for å utvikle det videre er virkelig stort. Her er det bare å ta av seg hodetelefonene, og bøye seg og gratulere», sier juryen.

Kategori: Direkte markedsføring

Vinner: David Leithe og Sondre Gogstad med «The fight against bad breath»

«Gullet går til et arbeid som tar denne kanalen på kornet. Her har teamet brukt innsikten om et tema som er vanskelig å snakke om. Noe de fleste av oss har opplevd, blant venner og bekjente, men ikke tør å si fra om. En enkel og tydelig i dé som utnytter den tradisjonelle DM-kanalen på en særdeles smart måte. Hvis du skulle motta denne DM’en ville du nok vurdere å bruke nettopp dette produktet», sier juryen om dette arbeidet.

Ikke-kommersiell

HOVEDVINNER: «En perfekt firkant» av Live Schille.

Kategori: Installasjon

Vinner: «En perfekt firkant» av Live Schille.

Juryen sier følgende om arbeidet: «Gjennomtenkt, behersker flere forskjellige medier. Gleder oss til å se hva neste Live finner på».

Kategori: Tekst

Vinner: «En tannlege» av Ida Johanne Preus Efskin

Juryen sier følgende: «Lekent og underholdende».

Design

HOVEDVINNER: «Pappa er betong» av Henriette Osnes.

Kategori: Illustrasjon

Vinner: «Pappa er betong» av Henriette Osnes

«Nydelig bok, godt gjennomført på alle måter. Juryen verdsetter bruken av forskjellige virkemidler og grep for å puste liv inn i en ellers dyster historie. Illustrasjonene har et spennende og dynamisk preg, og den levende og taktile utførselen gjør en mørk historie inviterende. Subtile detaljer gir oss hint og antydninger til fortellingen mellom arkene - understreket av hull og utsnitt, både i karakterene og papiret. Vi skulle gjerne sett den fysisk, men er redde for å få tårer på papiret», sier juryen om dette arbeidet.

Kategori: Visuell identitet

Vinner: «Tutti» av Janna Opheim og Lila Hoff Ulland.

Juryen sier følgende: «Helstøpt konsept som er godt gjennomført, med lekne illustrasjoner som gir personlighet. Veldig gøy! Profilen har flere lag & dybde med et uttrykk som er inkluderende og passer godt til målgruppen. Det lekne designet appellerer til de minste, mens det enkle systemet er anvendelig for foreldrene. Den brede fargepaletten og illustrasjonene åpner for at brukene selv kan lage “sin” profil til egen bursdag, f. eks på invitasjoner e.l. For å virkelig sette prikken over i’en kunne man lagt litt mer arbeid i utførelsen av benkene».

Kategori: Redaksjonelt

Vinner: «Don’t rest, narrate» av Henriette T. Osnes

«Juryen tok seg friheten til å flytte denne innsendelsen fra åpen klasse til redaksjonelt, da det var bred enighet om at dette fortjente gull her. Boken frister leseren inn i en unik opplevelse, der omslaget og den skulpturelle utføringen frister blikket fra alle vinkler mens designet, typografien og layouten gir oss lyst til å fordype oss i et helstøpt redaksjonelt håndverk. Boken har som mål å utfordre hva en publikasjon kan være, samtidig som den skal være kunst i seg selv gjennom dens skulpturelle egenskaper – og det har den lykkes med. Juryen imponeres av gjennomtenkte og gode valg, fra papir og typografi til innbinding og presentasjon. Juryen ønsker å se mer, og skulle ønske vi kunne utforsket boken fysisk».

Kategori: Åpen klasse

Vinner: «Softwear» av Emma Strandjord, Sara Rustand, Lisa Glessing Hanstvedt og Mai Nguyen.

Juryen sier: «Deilig og dyptsittende sosial kommentar. Stilfullt gjennomført, men med underliggende humor og akkurat passe quirky. Innsendelsen mestrer kategorispråket den parodierer og overbeviser juryen med nøysom art direction, design, foto og tekst. Ved å bruke science fiction som virkemiddel forsterkes gjennomslagskraften i innsikten bak idéen, og arbeidet tvinger frem ubehagelige refleksjoner på nivå med Black Mirror. Juryen applauderer rakrygget fra hjemmekontor».

Briefer fra byrå

I tillegg til å kåre vinnere i de ulike kategoriene, har studentene i år også fått bryne seg på reelle caser. Byråene Atyp, Brunch og Kitchen har tidligere denne våren presentert hver sine briefer som studentene kunne levere på. Det er byråene selv som premierer hver sin vinner.

Brunch

Vinner: «Kan du høre havet?» av Jakob Steinmo og Johanne Falkenberg

Om vinneren sier Brunch følgende:

«Selv om problemstillingen er stor og kompleks, er ideen som vinner Brunch byråbrief befriende enkel. Ideen står støtt på en søt og smart innsikt, og er tatt ut på sjarmerende vis. Ved å appellere til vår barnslige nysgjerrighet skaper idéen en sterk kobling mellom folk og hav».

Kitchen

Vinner: Trym Åsheim og Jakob August Andresen

Om vinneren sier Kitchen følgende:

«Vinnerne utmerket seg ved å bruke en god innsikt til å utvikle en idé som fikk oss til å tenke «ja, selvfølgelig!». Ideen treffer rett og slett på alle punkter: Den er lett gjennomførbar, relevant for målgruppen, og er tydelig på at de beste flammene finnes hos Burger King».

Atyp

Vinner: Jakob Steinmo & Ole Garbo med «Lyden av regnskogen»

Om vinneren sier Atyp følgende:

«Blant mange fine bidrag, var det ett som skilte seg tydelig ut. For her er det mye som klaffer: Rett og slett godt tenkt, godt fortalt og godt presentert. Vinneren har funnet en relevant og atypisk samarbeidspartner, som lar Regnskogfondet fortelle om de voldsomme ødeleggelsene i regnskogen på en subtil og uventet måte. Og med et dramaturgisk grep som bokstavelig talt vil ta folk på sengen».

Årets jury

KOMMERS

  • Atyp - Eirik Burhol
  • Anorak - Peter Power
  • Good Morning Naug - Torbjørn Naug
  • ANTI - Bjørn Solli

DESIGN

  • Hausmann - Lukas Aasbø
  • NORDDDB - André Gidoin
  • Fuel - Linn Tidemandsen
  • Uniform - Cathrine Pangopoulos
  • Netflife - Marte Berg
  • Manus - Adam Billyeald

IKKE KOMMERS

  • We Are Live - Petter Elstein Knutsen
  • We Are Live - Simen Frogner
  • Tangrystan - Meriam Braanaas
  • Filip Kolber
  • Alexander Fallo
  • Expect Films - Tobias Frøystad

HOVEDJURY

  • Høyskolen Kristiania - Kim Bjørnqvist
  • Los&Co - Caroline Johnsen Nordby
  • Process Films - Kristian Kjelman
  • WAL - Kristian Haukland
  • Anti - Per Berge Moe

Gullkalven ble stiftet av Westerdalsstudenter i 1990.

Powered by Labrador CMS