Riksantikvar Hanna Kosonen Geiran er på jakt etter en ny kommunikasjonsdirektør som skal hjelpe direktoratet når de skal endre måten de jobber på.
Øyvind Aase Fluge, Riksantikvaren
Slik kan en ny kommunikasjonsdirektør være med og endre Riksantikvaren
– Etter regionrefomen skal Riksantikvaren ha en ny rolle og jobbe annerledes, derfor må vi endre måten vi jobber på. Dette kan den nye kommunikasjonsdirektøren være med på å påvirke.
Denne artikkelen er over to år gammel.
– Etter regionrefomen skal Riksantikvaren ha en ny rolle og jobbe annerledes, derfor må vi endre måten vi jobber på. Dette kan den nye kommunikasjonsdirektøren være med på å påvirke. Vi ønsker å bidra til å utvikle kulturmiljøpolitikken, vi skal sitte med det nasjonale overblikket. sier Hanna Gøran til KOM24.
Riksantikvaren er nå på jakt etter ny kommunikasjonsdirektør.
– Kommunikasjonsdirektøren vil blant annet jobbe med undersøkelser og fakta som vi vil fremme og presentere. Også ønsker vi å sette fokus på at kulturminne skal være en ressurs i samfunnsutviklingen, ikke bare noe vi ser på et museum.
Hanna Geiran forteller til KOM24 at Riksantikvaren har det overordnete ansvaret for kulturmiljø i Norge. Riksantikvaren skal aktualisere kulturmiljø i samfunnsdebatten og bygge kunnskap om og engasjement for kulturmiljø. Her er god kommunikasjon og formidling viktig.
Riksantikvaren er opptatt av å være et synlig direktorat.
Tidligere i vår presenterte Riksantikvaren en reiselivsundersøkelse som Norstat laget på deres vegne. Den viser at kulturmiljøturisme var mer populært enn natur-turisme sommeren 2020. På oppdrag fra Riksantikvaren lagte SINTEF en undersøkelse som viser at gjenbruk av gamle bygninger er en god løsning for å nå klimautslipp.
– Bruk er det beste vern, påpeker Geiran.