Illustrasjonsbilde: Kvinne og to mannlige medstudenter sitter konsentrert over pensumbøkene sine. Foto: Frank May / NTB

Enorm interesse for nytt studie i Stavanger

Fredag ble søkertallene til høyere utdanning gjennom Samordna opptak klart.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

– Det gleder meg at vi konkurrerer med de andre studiene på nasjonalt nivå, sier dekan ved Samfunnsvitenskapelig fakultet ved Universitetet i Stavanger, Turid Borgen, til KOM24.

Fredag offentliggjorde Samordna opptak søkertallene til årets opptak for høyere utdanning. I følge NTB har aldri før så mange søkt plass på høyere utdanning i Norge. Også kommunikasjonsutdanningene merker denne økningen.

Nykommer

9818 søkere har de ulike kommunikasjonsstudiene i Norge, det er rundt 500 flere søkere enn året før. 1289 av disse har kommunikasjonsstudier på førsteplass, det er en økning på 200 fra i fjor. Samtidig er det og rundt 80 flere plasser å søke på i år.

Nykommeren ved Universitetet i Stavanger, årsstudium i kommunikasjon gikk rett inn på andreplass over de mest populære kommunikasjonsstudiene i Norge. De har hele 7,5 søkere per studieplass. Det er skyhøyt over nestemann på listen.

– Vi er veldig glade for at vi har dette årsstudiet. Vi har hatt lyst til å få det i gang i ett par år nå, sier Borgen.

Hun sier hun ikke er overrasket over de gode søkertallene.

– Men jeg er glad for det. For vi vet det er et behov for det, sier hun.

– Vi vet at kommunikasjon er avgjørende innenfor kommunikasjonsbransjen, men og innen andre typer yrker og arbeid, som for eksempel barnevern, så har du behov for kunnskap om kommunikasjon, mener hun.

Foreløpig er det bare et årsstudium de har i Stavanger. Det er ikke planer om opprette en bachelor.

– Det er for tidlig å si, nå starter vi med årsstudiet, som er utviklet i samarbeid med bransjen, sier hun.

Både ned og opp

OsloMet tilbyr kommunikasjonsfaglige utdanninger gjennom et årsstudium i medier og kommunikasjon og en bachelor i medier og kommunikasjon. Tallene viser at det er noe færre søkere til disse studiene i år, sammenlignet med fjorårets opptak.

Ved OsloMet er årsstudiet i medier og kommunikasjon et av studiene på hele universitetet med flest antall førstevalgssøkere per plass. Årsstudiet har 10 plasser og i år er det 125 personer som har satt dette studiet som sitt førstevalg. Med andre ord er det 12,5 søkere per plass.

– Vi har meget gode søkertall og mange søkere per studieplass både på bachelor og årsstudium i medier og kommunikasjon, sier programansvarlig Frode Nordås ved OsloMet og legger til:

– Samtidig ser vi at det er meget høy interesse for studieretningen i medier og kommunikasjon i det nye masterprogrammet i medieutvikling.

I fjor var det et spesielt år med særlig høye søkertall, på grunn av pandemien.

– Det kan være noe av årsaken til at tallene går noe tilbake i år. Vi fikk rekordstor søkning på vår utdanning i 2020. I år er vi cirka der vi var i 2019, sier han.

Bachelorstudiet i medier og kommunikasjon ble opprettet i 2004, på daværende Høgskolen i Oslo. Ved årets opptak er det planlagt 40 studieplasser. I følge tallene fra Samordna opptak er det 1137 stykker som kjemper om disse plassene. Til sammenligning var det ved fjorårets opptak 1 314 personer som søkte seg til denne bacheloren.

Også i Volda er de godt fornøyde med søkertallene, til tross for en ørliten nedgang fra 2020.

– Vi har sett på statistikken helt tilbake til 2011. Etter en periode med litt lavere søkertall i 2017 2018, ser vi no ut til å være på et stabilt godt nivå, sier Jens Standal Groven, instituttleder ved Institutt for kommunikasjon ved Høgskulen i Volda.

OsloMet opplever en liten nedgang i søkertallene til deres kommunikasjonsfaglige studier i år. Likevel er det over 1100 som ønsker å ta en bachelorgrad i medier og kommunikasjon ved storbyuniversitetet (tidligere HiOA).

Han peker på at de har en liten nedgang fra i fjor.

– Men vi ligger godt over antall plasser vi kan tilby med 45 førsteprioritetssøkere, sier han.

NTNU øker antall plasser

Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet tilbyr et årsstudie og en bachelor i medievitenskap. Begge med Trondheim som studiested.

Det er planlagt 45 studieplasser for årsstudiet i medievitenskap, og det er 595 søkere til dette studiet i år. I fjor var det 40 studieplasser og 692 søkere.

For bachelograden i medievitenskap ved NTNU er det planlagt 50 studieplasser. 549 mennesker har søkt. Ved 2020-opptaket var det 40 studieplasser og 558 antall søkere.

Med andre ord har NTNU ved begge disse studiene i år økt antall studieplasser.

– Slike tilpasninger gjøres rett som det er. Fagmiljøet ønsker flest mulig studenter og valgte i år å justere opp rammene litt, forteller dekan Anne Kristine Børresen ved det humanistiske fakultetet ved NTNU.

Powered by Labrador CMS