Therese Johaug sier ikke opp sponsoravtalen med Huawei. Foto: Lise Åserud / NTB
Therese Johaug sier ikke opp sponsoravtalen med Huawei. Foto: Lise Åserud / NTB

Johaug fortsetter samarbeid med hardt kritiserte Huawei

– Dette er nok en sak som kan ødelegge renommeet hennes, sier omdømmeekspert Trond Blindheim.

Publisert Sist oppdatert

Fredag skriver TV 2 at Therese Johaug ikke har planer om å avbryte sponsoravtalen med den kinesiske telegiganten Huawei.

Avtalen består

Den kinesiske telegiganten er omstridt og Politiets sikkerhetstjeneste (PST) har flere ganger advart mot det kinesiske selskapets virksomhet og frykten for at de brukes til spionasje av myndighetenes etterretningstjenester.

Johaugs manager Jørn Ernst forteller til TV 2 hvorfor avtalen mellom Johaug og telegiganten består.

– Vi forholder oss til den faktabaserte offisielle informasjonen fra Huawei angående selskapets rolle og holdning til denne saken, og selskapets forpliktelse til menneskerettigheter, skriver Ernst i en e-post til TV 2.

Johaugs nåværende avtale med Huawei strekker seg i utgangspunktet frem til 1. mai 2021.

LES OGSÅ: «Trenger onkel enda en stekepanne?», spør Jernia

– Etisk ansvar

TV 2s sportskommentator Mina Finstad Berg er en av de som mener skjistjernen bør avbryte samarbeidet.

KOM24 har vært i kontakt med omdømmeekspert Trond Blindheim, som er dosent ved Høyskolen Kristiania, og han ber Johaug holde sitt skispor rent.

PST advarer mot Huawei i en ny trusselvurdering og regjeringen vurderer tiltak for å holde selskapet utenfor byggingen av neste generasjons mobilnett.
PST advarer mot Huawei i en ny trusselvurdering og regjeringen vurderer tiltak for å holde selskapet utenfor byggingen av neste generasjons mobilnett.

– Hun må ikke sette seg selv i situasjon der det kan plutselig komme mye skudd for baugen hennes. Dette er nok en sak som kan ødelegge renommeet hennes, sier han og viser til dopingsaken som fikk henne utestengt og som har skapt mistanke mot Johaug i utlandet.

Blindheim mener Johaug har et etisk ansvar

– Dette kinesiske firmaet sponser den mest populære idrettsstjernen i Norge. De gjør dette for å få goodwill og et godt renomme, peker han på.

Han mener at så lenge spørsmålet kan stilles, kan det være mangel på dømmekraft som er utvust om de ikke har tenkt over problemstillingen.

– Vil klare å skaffe nye sponsorer

– Om jeg kan gi ett råd, så er det å kontakte norske myndighetspersoner og idrettsledelsen i Norge for å forhøre deg om dette er lurt eller dumt, sier han.

Blindheim understreker at han skjønner at idrettsstjerner som har vært nødt til å forsake utdanning og arbeid trenger å skaffe seg inntekter så de har et grunnlag for å starte det videre livet etter idrettskarrieren.

– Og Johaug er så attraktiv som idrettsstjerne, trolig den mest attraktive i hele Norge for tiden, så hun vil helt sikkert klare å skaffe seg andre sponsorer, mener han.

Les også: Marie har hatt kometkarriere innenfor journalistikken Nå bytter hun side

Trond Blindheim er dosent ved Institutt for markedsføring på Høyskolen Kristiania. Han ber Johaug snakke med norske myndigheter.
Trond Blindheim er dosent ved Institutt for markedsføring på Høyskolen Kristiania. Han ber Johaug snakke med norske myndigheter.
Powered by Labrador CMS