Ina Therese Vistung Knutsen, kommunkasjonsrådgiver i Tolletaten.
Ina Therese Vistung Knutsen, kommunkasjonsrådgiver i Tolletaten.

«Kvota er vel veilledende...?» – Tolletaten med ny kampanje for å få folk til å bruke Kvoteappen

Bruker ekte unnskyldninger i ny kampanje. Kjenner du deg igjen?

Publisert

Siden lansering har Kvoteappen til Tolletaten blitt lastet ned over 1,3 millioner ganger og det er kommet inn over 100 millioner avgiftskroner via den. 

Men nå vil de at enda flere skal bruke den og har i sommer lansert en ny kampanje for å gjøre enda flere oppmerksomme på den. 

Forsøk på å spille fargeblind er ikke godt nok for å snike seg unna smuglingsforsøk.
Forsøk på å spille fargeblind er ikke godt nok for å snike seg unna smuglingsforsøk.

– Kvoteappen har vi hatt i mange år, men vi ser et behov for å kommunisere den og vi hadde et behov for et nytt konsept som var skalerbart, konsistent og ikke minst engasjerende, sier kommunikasjonsrådgiver i Tolletaten, Ina Therese Vistung Knutsen, til KOM24.

Dette er den første sommeren uten fortollingsautomater og et reisenivå som nærmer seg normalnivå etter år med korona. Dermed vil Tolletaten få flere inn i Kvoteappen, men da må folk være kjent med den og ikke minst påminnes den.

Her har Tolletaten fått hjelp av TRY til å komme opp med et nytt konsept. 

Så nå har de samlet inn ekte unnskyldninger tollerne har fått på grensen da de har avdekket forsøk på smugling.

– Det har hele tiden vært viktig for oss å ha et konsept som engasjerer internt, sier hun.

Dette er bare en av de mange kreative unnskyldningene som tollerene i hele Norge har hørt gjennom årene.
Dette er bare en av de mange kreative unnskyldningene som tollerene i hele Norge har hørt gjennom årene.

De over 40 dårlige unnskyldningene de har fått inn skal gjennom sommeren rulle på skjermer og lokasjoner omkring landets grenser. 

– Noen unnskyldninger har man hørt mange ganger før, mens noen er så kreative at de nesten får pluss i boka for det, sier hun og ler, men legger til at moralen i det hele er enklere å bruke Kvoteappen enn å spille ut sitt livs forestilling på grensen

Vistung Knutsen sier at de er veldig spente på hvordan kampanjen vil gå.

Gjennom å løfte fram de ekte, usannsynlige unnskyldningene Tolletaten har hørt på grensen fra reisende som har blitt stoppet med for mye i bagasjen, ønsker de å lage kommunikasjon som både underholder, skaper oppmerksomhet og som kan leve lenge.

– Det er et konsept som er litt i testfasen, men vi håper det er et konsept med lang levetid. Det er nok mange som kan kjenne seg igjen i følelsene man kan lese opp, sier hun. 

Powered by Labrador CMS