Konseptet Skravlekopp skal oppfordre folk til å snakke sammen og inkludere hverandre i hverdagslige aktiviteter. Bak konseptet står Venke Knutson og Ingrid Remvik Leirvik.

Reiser sjøveien for å promotere sommerkampanje: – Vi samler skravletips fra nord til sør for å snakke om ensomhet

Venke Knutson og Ingrid Remvik Leirvik vil hjelpe folk tilbake til det sosiale samfunnet etter en ensom pandemi.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Etter ett år med pandemi og sosial distanse, er det mange som føler det kan være vanskelig å ta kontakt med folk igjen. Det ønsker Venke Knutson og Ingrid Remvik Leirvik å gjøre noe med.

Gjennom en fire ukers sommerkampanje hvor de drar på turne, er målet å få folk i prat og løfte frem gode tilbud folk kan bli med på. Knutson og Leirvik har en teori om at noen steder i landet har lettere for å prate sammen enn andre.

– Målet er å få opp hverdagspraten igjen, og hjelpe folk med å komme i kontakt med hverandre. I sommer er vi derfor på sommerturne langs kysten av Norge. Vi samler skravletips fra nord til sør, og besøker store og små steder for å snakke om ensomhet og øke bevisstheten til folk, forteller Knutson til KOM24.

Skravling fra nord til sør

Med denne turneen skal de se om de finnes skravletips i nord som de kan ta med til sør og motsatt. Leirvik og Knutsen prøver å gjøre det på en lavterskel og lettfattelig måte, de vet at for mange så er terskelen for å snakke med andre veldig høy.

På skuten har de med seg en planke for å oppfordre folk til å ta sats og «gå planken» for et rausere samfunn.

– Mange har allerede «hoppet i havet» og tatt steget for å snakke med andre. Av og til må man bare hoppe i det og så går det som oftest veldig greit.

Det er litt det hele tanken med skravlekopp handler om - den konkrete handlingen man kan gjøre ved å ta i bruk koppen for å vise andre at man er åpen for en prat. Knutson forteller at de ønsker å gjøre det å prate sammen så enkelt og ufarlig som mulig.

Signaliserer åpenhet

I den store stålskuta seiler de fra nord til sør og besøker plasser de har blitt invitert til – Skravlekoppkommuner, skravlekafeer, byer og småsteder. Og alle treffene blir forskjellige. På Kalle i Lofoten hadde de et treff på brygga utenfor båten, på Nausholmen besøkte de Randi Skaug, og i Bodø ble det folksomt i det nye bærekraftshuset.

– Vi må begrense invitasjoner med tanke på smitte, derfor er vi nøye på å filme og ha live-sendinger på hvert stopp. Da får vi samlet det som blir sagt og delt med de som ønsker å følge med. I Bergen har vi invitert til skravletur. Vi vil prøve å gjøre det mindre skummelt å invitere med seg noen på tur.

Skravlekoppen i seg selv en grønn kopp med teksten «skravlekopp» på. Over 400 kafeer i Norge har kaffekoppen tilgjengelig. I tillegg har kommuner tatt det inn i sitt arbeid for sitt forebyggende arbeid mot ensomhet.

– Hele poenget med koppen er å gi et signal om at du er åpen for en prat. Den kan fungere som en icebreaker og bidra til en enklere start på samtalen. Mange er redde for å forstyrre eller å bli avvist når de tar kontakt med andre. Koppen gir et signal om at man gjerne blir «forstyrret».

Reiser sjøveien

Selv har ikke Knutson reist så mye med båt før. Turen har allerede strekt seg over en uke, og sangeren er godt fornøyd med første etappe.

– Det er gøy å reise sjøveien og se byer fra sjøen. Båten i seg selv er jo en samtalestarter. Jeg merker godt når vi legger til kai at det er mange som kommer for å snakke om skuta.

– Etter et år med mye sosial distanse og digitale møter, er det veldig godt å få sett folk i fjeset igjen. Og det ønsker vi at så mange som mulig skal oppleve denne sommeren, sier Ingrid og Venke.

På nettsiden deres deler de ofte skravletips. De oppfordre andre til å bidra med alt fra å by på et ekstra smil, ta en telefonsamtale eller inkluder en nabo.

– Vi som jobber med ensomhet, vet at mange gruer seg til samfunnet åpner opp igjen. Hvis de før pandemien ikke ble invitert på ting, de er redde for at folk går tilbake til gamle vaner og glemmer dem igjen. Det må vi passe på at ikke skjer.

Powered by Labrador CMS