– God kommunikasjon er å evne å gjøre kompliserte ting forståelig og rett frem. Forenkle uten å ta bort essensen, sier Alexander Wie Flaa.

Alexander i KPMG mener flere sosiologer burde vurdere en karriere innen kommunikasjon

– Jeg har en noe utypisk bakgrunn, sier Leder for Kommunikasjon i KPMG, Alexander Wie Flaa.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Med spalten #MinJobb ønsker KOM24 å få kommunikasjonsfolk til å snakke om jobben sin, hva som inspirerer dem i arbeidet, hvilke utfordringer som finnes i bransjen – og hva som er god kommunikasjon.

I dag er det leder for kommunikasjon i KPMG Alexander Wie Flaa, som svarer på spørsmålene i #MinJobb.

– Hva er tittelen din – og hva går jobben din ut på?

Jeg er Leder for Kommunikasjon i KPMG.

Teamet jeg leder består av fem personer og er en del av avdelingen Clients, Markets & Communications i KPMG Norge. Mitt team er ansvarlig for innholdsproduksjon til alle KPMGs eksterne og interne kanaler, slik som nettsider, sosiale medier, nyhetsbrev og intranett, samt pressearbeid. Vi arbeider også mye med kampanjer, employer branding og øvrig generell synlighet.

Så skal det også sies at det meste av arbeidet vi gjør gjøres i tett samarbeid med øvrige team både på avdelingen vår og i øvrige avdelinger i KPMG. Blant annet har vi et eget event-team og et eget team for film og design som jeg arbeider tett med.

– Hva liker du best med jobben din?

Det er jo en klisjé, men det korte svaret er en variert arbeidshverdag.

Det litt lengre svaret er at jeg er så heldig å ha en jobb hvor jeg både kan være kreativ, strategisk og ikke minst bidra til å forvalte merkevaren til en bedrift som leverer viktige og spennende tjenester til veldig mange ulike virksomheter.

– Hvilke arbeidsoppgaver liker du minst?

– Jeg er ikke verken spesielt god på, eller glad i, rutinearbeid.

– Hvorfor ville du jobbe med kommunikasjon?

– Jeg har en noe utypisk bakgrunn ettersom jeg er utdannet Sosiolog, og kommunikasjonsfaget er ikke det som oftest løftes fram som en karrierevei for sosiologer. Jeg oppdaget imidlertid ganske tidlig at dette var noe jeg kunne bruke utdannelsen min til. Samfunnsstrukturer, gruppedynamikk og menneskelig atferd står sentralt i sosiologien og er definitivt også viktig å vite noe om innen kommunikasjonsfaget.

Flere sosiologer burde vurdere å sikte seg inn på en karriere innen kommunikasjon!

– Hvem inspirerer deg i kommunikasjonssektoren?

– Jeg kom en gang over et sitat fra Nils Magne Apeland. I 1960 ga han ut den første norskspråklige boken om PR. Sitatet lyder som følger:

«Gjør det som er riktig og la det bli gjort kjent».

Jeg har for øvrig ikke lest boken, men jeg synes det sitatet er en veldig fin rettesnor.

– Hva gjorde deg sist imponert i kommunikasjonsfaget?

– Jeg synes Finn.no ofte er flinke til å gripe hendelser i samfunnet og gjøre kule og morsomme kampanjer ut av dem. Det er imponerende at de klarer å kaste seg rundt raskt og samtidig ofte treffe blink. Eksempelvis i forbindelse med pendlerboligsaken i høst.

– Hva er god kommunikasjon?

– God kommunikasjon er å evne å gjøre kompliserte ting forståelig og rett fram. Forenkle uten å ta bort essensen.

Så vil jeg også slå et slag for ærlighet. Over tid tror jeg virksomheter som våger å kommunisere åpent og ærlig, også om utfordringer de står overfor, kommer bedre ut av det enn selskaper som presenterer blankpolerte glansbilder.

– Hva mener du er den største utfordringen for din bransje fremover?

– Kravene som kan komme i forbindelse med Schrems II-dommen fra EU Domstolen. Dersom verktøy som eksempelvis Google Analytics forbys fordi personopplysninger sendes til USA er det mange markeds- og kommunikasjonsfolk som må tenke nytt.

Powered by Labrador CMS