– Vi får mange flere tilbakemeldinger fra kunder som ikke registrerer at bilen er i deres område, sier Morten Kolseth.

Fikk klager på støy - slik unngår Isbilen problemet nå

– Vi får mange flere tilbakemeldinger fra kunder som ikke registrerer at bilen er i deres område.

Publisert

– Jeg hører den i syv timer hver gang. Du blir helt ko-ko til slutt, sa Nils Bull til NRK i fjor sommer.

Da hadde han irritert seg lenge over det han opplevde som støy fra isbilen og valgte å klage til Bergen kommune, som ikke kunne hjelpe han.

Det var etter at bilen hadde kjørt rundt i nabolaget i flere timer første pinsedag i fjor, at tålmodigheten tok slutt.

Påvirket av korona

– Det er ikke nødvendig i vår teknologiske tid, hvor vi har apper og SMS-er som kan varsle om hvor den bilen er.

I vinter var det en annen privatperson, denne gangen i Tønsberg som klagde på isbilens støy og sendte en klage inn til Matbransjens faglige utvalg.

Klageren pekte på at det var svært mye støy, som man ikke kan reservere seg mot, og at det kan pågå i 45 minutter om gangen. Den klagen ble avvist av MFU, da de bare behandler saker som handler om reklame rettet mot barn.

Men hva gjør egentlig isbilen for å tilpasse markedsføringen sin til alle nabolagene de reiser rundt i?

– Vi har drevet isbilen i 26 år, vi har ikke endret på lyden i så måte. Men det har kommet flere konkurrenter og så er det nok påvirket av at vi har vært hjemme i to år, sier Morten Kolseth i Isbjørn Is til KOM24.

Isbilen er viktig for dem og omsetter for mer enn morselskapet Isbjørn Is, som har distrubisjonsavtale med Rema 1000 gjør. I 2021 hadde 207 millioner kroner i inntekter på isbilen.

De aller fleste kommuner i landet får besøk fra isbilen og Kolseth mener de ikke får så mange klager på støy.

– Mange hører ikke

– Vi får mange flere tilbakemeldinger fra kunder som ikke registrerer at bilen er i deres område, sier han.

Kolseth sier at de er trygge på at de har et system som tilpasser seg alle tilbakemeldinger de får.

– Om noen ber oss om å dempe lyden kan vi gå inn i ruteplanleggeren og si at på stopp 18 må vi dempe lyden, så kommer det opp i dashbordet til sjåføren at vi skal tilpasse oss der og der, sier han.

Lyden har en helt opplagt grunn.

– Vi prøver å treffe kundene når de er hjemme og vi prøver å være så kundesentrisk som mulig, men er det noe som er til sjenanse, så må vi ta hensyn, sier han.

– Prøver å tilpasse seg

Når det gjelder saken i MFU så gikk den som de forventet. Saken i Bergen fra sommeren 2021 forteller han at de også gjorde tiltak.

– Vi hadde en god dialog lenge i forkant og vi endret dag fra søndag til fredag på ruten og justerte ned lyden. Det er sånn vi må prøve å jobbe, vi prøver å tilpasse oss alle. Men vi er trygge på at vi har et godt tilpasset system til dette.

Powered by Labrador CMS