– Det er stor publikums- og medieinteresse for vann i Oslo og god kommunikasjon er en kritisk suksessfaktor.

Jean-Yves er ny kommunikasjonssjef i Vann-og avløpsetaten i Oslo

Har vært med i flere prosesser, landet jobb i Oslo kommune.

Publisert

– Min tid i UNICEF har vært en fantastisk givende reise, faglig og personlig. Oppgaven var å endre kommunikasjonsarbeidet, øke synlighet og styrke merkevaren. Med strategiske grep, rekruttering av ny kompetanse, stor innsats og enormt engasjement fra en hel organisasjon har vi nådd målene. Det er gøy å se, spesielt etter to tøffe år med pandemien og nå Ukraina. Nå er det på tide at andre overtar stafettpinnen, det sier Jean-Yves M. Gallardo, til KOM24.

Kritisk suksessfaktor

Han gir seg nå som kommunikasjonsdirektør i Unicef og starter i jobb som kommunikasjonssjef i Oslo kommune ved Vann-og avløpsetaten.

Gallardo forteller at i den nye jobben skal han utvikle måten de løser oppdraget sitt gjennom godt kommunikasjonsarbeid, videreutvikle kommunikasjonsteamet og sikre at de ivaretar kommunikasjonsbehovet, spesielt med fokus på innbyggerdialog og medvirkning.

– Det er stor publikums- og medieinteresse for vann i Oslo og god kommunikasjon er en kritisk suksessfaktor. Med vannmangel i magasinene våre må vi fortsette å gjenta budskapet om sårbarheten i vannforsyningen. Vi skal ikke ta vannet for gitt og det må vi kommunisere, sier han.

I sin gamle Unicef-jobb sier han at noe av det morsomste har vært å gjennomføre en radikal endring på hvordan de kommuniserer på SoMe, eksperimentere, teste og skape innhold som engasjerer.

– I tillegg har vi jobbet med å styrke merkevaren, involvert hele organisasjonen, hatt flere spennende kampanjer og ikke minst fornyet vårt ambassadørprogram med nye UNICEF-ambassadører som Quick Style, Penelope Lea og Leo Ajkic. Det har gjort at vi på få år har nådd ut til et yngre publikum, forteller han.

Har vært på jobbjakt

Men det har ikke vært problemfritt å jobbe med kommunikasjon. Den største utfordringen har vært å drive kommunikasjon i et globalt landskap som endrer seg hele tiden med blant annet en pandemi og en konflikt i hjertet av Europa.

– Men da føles det ekstra godt når kommunikasjonsarbeid bidrar til mer synlighet og rekord på pengeinnsamling. Målet er jo å kunne hjelpe flere barn i verden, sier han.

Det siste året har Gallardo vært på aktiv jobbjakt og har søkt flere stillinger.

– Signaler om at jeg var åpen for endring førte til at jeg ble med i flere rekrutteringsprosesser, alle i offentlig sektor. Veldig glad for at det ble Oslo kommune og vann- og avløpsetaten, sier han.

I sin nye jobb i Oslo kommune tar han med seg et stort engasjement for naturressurser og bærekraft. Gallardo sier at han ser frem til å møte alle nye kolleger og bli bedre kjent med det store fagmiljøet og til å få fordype seg i faget.

– Vann- og avløpsetaten er Oslos viktigste klimaetat med en visjon om å gi rent vann til nytte for mennesker og natur i Oslo. Det mest spennende er hvordan vi skal samle kreftene og jobbe strategisk for å utnytte kommunikasjonspotensialet. Med andre ord er vannet er det nye gullet!

Powered by Labrador CMS