Analysen som Meltwater har gjort viser at den klart største aktiviteten i sosiale medier rundt kvinendagen var klokken ni om morgenen.

Dette var de mest populære tweetene på kvinnedagen

Kvinnedagen engasjerer, også i sosiale medier. Her er en oversikt over de mest engasjerende meldingene på norsk Twitter på kvinnedagen.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

På tirsdag var det kvinnedagen og det ble gjennomført fysiske markeringer i flere norske byer, men og på sosiale medier ble dagen markert.

Medieovervåkning-og analyseselskapet Meltwater har kikket på hvilke temaer som ble mest diskutert på kvinnedagen og hvem som diskuterte.

Analysen som Meltwater har gjort viser at den klart største aktiviteten i sosiale medier rundt kvinendagen var klokken ni om morgenen og så sank aktiviteten utover dagen.

Ifølge Meltwater-data var den største gruppen av folk som var aktive i diskusjoner knyttet til kvinnedagen i aldersgruppen 18-24 år, deretter 25-34-gruppen.

De mest populære hasjtaggene var #kvinnedagen, deretter #8mars.

Bak Hasjtaggen #kvinnedagen finner vi nøkkelord som «farligere partnervold» og «landets krisesenter» som særlig uthevet. Andre temaer er «strukturelle kjønnsroller» og «ledende posisjoner».

Kikker vi nærmere på det mest populære nøkkelordet, nemlig «internasjonale kvinnedagen», finner vi grupperinger som «Ukraina», «Russland», «Oslo», noe som viser at konflikten har satt sitt tydelige preg på 8. mars i år.

Nedenfor følger en oversikt over de 15 mest engasjerende meldingene på Twitter fra norske brukere.

Det er stor forskjell i hvor stor rekkevidde de ulike meldingene fikk, men her er de rangert etter hvor mange engasjement de fikk, altså likes, re-tweets og svar.

Den mest populære tweeten kom fra Bergens Tidenes nye kulturredaktør, Oslo-mannen Jens Kihl.

Rebekka Lossius var den neste på listen med denne meldingen.

Doremus Schafer har vært en mystisk skikkelse på Twitter i flere år og selv om engasjementet rundt han kanskje ikke er så stort som det en gang var, har han produsert den tredje mest engasjerende Twitter-meldingen på kvinnedagen med denne kritikken av NRK.

Unge Venstre-lederen Ane Breiviks melding om strukturer ble den fjerde mest populære meldingen denne dagen.

Den neste på listen er denne meldingen som reagerer på kvinnegruppen Ottars handlinger natten til 8. mars.

Deretter kom denne meldingen fra en kvinne som kjemper mot brystkreft.

Ane Breivik er en dame som skriver mange tweets som får stor oppmerksomhet, det beviser hun også med denne enkle meldingen fra Venstres hus, som er den andre meldingen hennes blant de mest populære fra kvinnedagen.

Lokførartvillingane var på jobb på kvinnedagen, likevel klarte de å skrive en av de mest engasjerende meldingene om dagen på norsk Twitter.

Humor i sosiale medier kan være en farlig øvelse, men det stoppet ikke Runar Sørgjerd fra å prøve seg på denne meldingen, som ble den niende mest engasjerende meldingen på kvinnedagen.

Uvanlig sin tweet om partnervold skapte og stort engasjement på kvinnedagen.

Kjetil B. Alstadheims svar til en rant fra Geir Pollestad skapte og stort engasjement på kvinnedagen.

Apepusekatt tok trolig litt for mange menn på kornet på kvinnedagen, for denne meldingen fra henne skapte stort engasjement.

Det er ikke alltid man trenger å skrike høyt i sosiale medier for å få oppmerksomhet. Det viser denne meldingen fra Hege Ulstein.

Sol, bilkjøp og kvinnedagen. Det viste seg å være en god kombinasjon for @PrimaMette i Stavanger.

Den siste tweeten på listen vår i år er denne fra @Cjentoft, som prøver å komme alle menn som klager på kvinnedagen i forkjøpet.

Powered by Labrador CMS