Trine Romskoug, gründer og styreleder i Markedssjefene AS.

Julepraten 2023:

Hun tror denne egenskapen blir spesielt viktig for kom-folk i 2024

– Vi er forberedt på at det vil fortsette å være utfordrende.

Publisert

KOM24 har stilt sju spørsmål til en rekke folk som jobber med kommunikasjon og markedsføring om året som har gått, og hva de gjør denne julen.

I dag er det gründer og styreleder i Markedssjefene AS, Trine Romskoug, som svarer i julepraten.

– Hva gjør du i julen?

– Julen er den ferien som gir meg mest påfyll av energi. Da får jeg en god balanse mellom kvalitetstid med familie og etterlengtet egentid. I år blir det Oslo-jul, med fullt hus på julaften. Begge barna har flyttet utenbys for studier og jobb dette året, så det blir godt å få dem hjem på besøk. Jeg gleder meg til uteaktiviteter i dagslys, gode samtaler, tid til refleksjon, bøker, julefilmer og selvfølgelig julemarsipan.

– Hva står på middagsbordet på julaften?

– Her går det i ribbe og hjemmelaget julepølse, og en veldig god løkpai på bestilling fra de som ikke ønsker kjøtt. Dessert varierer hvert år, men min favoritt er karamellpudding.

– Hva vil du anbefale andre å lytte til/smake på/lese/se eller høre denne julen?

– Oi, smaken er som baken! Jeg slår et slag for å starte dagen med en rykende fersk papiravis og en kopp nykvernet kaffe. Liker du å lytte til podkast på tur og har kundeopplevelse på agendaen for neste år, så vil jeg anbefale episoden “Unreasonable Hospitality: The Remarkable Power of Giving People More Than They Expect" i programmet The next big idea. 

– Ellers har du selvfølgelig mye god lytting i mine to Trine-kollegaer i Markedslønsj. Og siden det er jul: Har du ikke fått med deg “Tre menn til Vilma” og årets oppfølger av Gudrun Skretting, så les disse for julestemning med smil om munnen, gjerne med et glass engelske bobler foran peisen. Ah, lykke!

– Hva er det morsomste du har opplevd dette året?

– I høst var det 10 år siden Kjersti Rynning Borander og jeg startet Markedssjefene, og det ble feiret med brask og bram i september. Jeg gikk rundt med et stort smil et helt døgn! En skikkelig feiring med gode kollegaer er alltid gøy, og i tillegg fikk vi en video med hyggelige og morsomme hilsener fra bransjekollegaer, kunder og tidligere ansatte. Skikkelig stas, rett og slett.

– Hva skal du bli bedre til neste år?

– Det lett å sette på skylappene og bruke all ledig tid på daglig drift og utvikling av eget selskap. Sånn har det i alle fall vært for meg. Det siste året har jeg likevel stukket nesen litt mer ut av egen hule for å snakke med andre gründere, ledere og bransjekollegaer for å utveksle erfaringer og hente inspirasjon. Vi er mange som bruker mye tid på de samme utfordringene, og det er svært nyttig å høre andres perspektiver på disse. Og så er det jo veldig hyggelig! Neste år skal jeg bli bedre til å sette av tid til flere slike samtaler. 

– Hva er din spådom for kommunikasjonsbransjen i 2024?

– Vi leser daglig at det er tøffe tider for mange i kommunikasjonsbransjen nå. Det blir som å tro på julenissen at det skal bli markant bedre på kort sikt. Vi er forberedt på at 2024 fortsetter å være utfordrende, og det setter krav til oss i kommunikasjonsbransjen. Kundene kjøper mer “need to have” enn “nice to have”, så nå er det viktig å være gode rådgivere som hjelper dem å prioritere riktig. Det er også avgjørende å ha en helhetlig kommunikasjon som integrerer ulike kanaler og innhold. Altså, det vi prioriterer å gjøre må være konsistent for størst mulig oppmerksomhet.

– For oss som har jobbet mye med AI det siste året er hvetebrødsdagene over. I tillegg til store muligheter ser vi nå også utfordringer og fallgruver. Vi bruker verktøyene med kritisk blikk, og er spent på hvordan bruken av AI blir regulert i AI Act. Den farten AI har hatt dette året vil helt sikkert fortsette i 2024. Hvem vet, kanskje Sporveiens julenisse får fem fingre neste år? Vi gleder oss i alle fall til å teste nye verktøy, se utviklingen i de verktøyene vi allerede bruker og skape gode AI-leveranser til kundene våre. 

– Hva er ditt nyttårsforsett?

– Nå har jeg hatt som forsett å drikke mer vann i 20 år, men er fortsatt tørst. Kanskje jeg skal gå for noe annet i år? Jeg er skikkelig inspirert av kunden vår Oslo-Filharmonien og gjesten i Markedslønsj i høst fra Den Norske Opera og Ballett. Jeg har et klart mål og ønske om å utvide min kulturelle sfære med flere klassiske opplevelser i 2024. Du kan spørre meg om ett år hvordan det gikk.

Powered by Labrador CMS