Synnøve Vindheim Svardal tror at kravene til å virkelige vise at merkevarene er inkluderende, bærekraftige og samfunnsrelevante vil øke i 2022.
Synnøve Vindheim Svardal tror at kravene til å virkelige vise at merkevarene er inkluderende, bærekraftige og samfunnsrelevante vil øke i 2022.

Julepraten

Turer til Berlin og København har blitt erstattet med kortreist kaffekoking på primus

Men det var særlig en ting som ga Synnøve en opptur i pandemiåret 2021.

Publisert

KOM24 har stilt seks spørsmål til en rekke folk i kommunikasjonsbransjen om året som har gått, og hva de gjør denne julen.

I dag er det rådgiver Synnøve Vindheim Svardal i TRY Råd som svarer i julepraten.

– Hva gjør du i julen?

– Det både varierer og er akkurat det samme hvert år. I år blir det jul hos svigers i Molde – kun en humpete tur med Widerøe unna. Det betyr mye skikkelig god mat, forutsigbar (og knakende god) bakst, familietid og konsumering av mye julete innhold på lineær-tv.

– Hva vil du anbefale andre å lytte til/smake på/lese/se eller høre denne julen?

– Hittil i desember er NRK sin podkast «Julestemning», med Live og Ronny, en favoritt. Mest fordi de to sammen er en perfekt balanse av julejubel og julenøkternhet som får meg til å le høyt hver dag til og fra jobb. Ellers så vil jeg anbefale å se «Beforeigners», som i disse dager er aktuell med sesong 2. Serien er en miks av kjemperar, et morsomt språkeksperiment, en kommentar til flyktningkrisen og en krim på en gang. Lenge leve!

– Hva er det morsomste du har opplevd dette året?

– Altså vi snakker om pandemiåret 2021 der turer til Berlin og København har blitt erstattet med kortreist kaffekoking på primus. Men jeg begynte jo i jobben i TRY, som har vært årets store opptur. Jeg har blitt kjent med et fantastisk miljø med noen enormt dyktige fagfolk. For et driv! Gleder meg til fortsettelsen og å bygge videre på TRY-huset i Bergen.

– Du får invitere tre bransjekollegaer på middag. Hvem inviterer du og hvorfor?

– Nå har jeg kanskje valgt litt utenfor scopet, men jeg skulle gjerne tatt disse tre på middag.

Jens Kjeldsen, professor i retorikk ved UiB – Dette er en fagperson som jeg ser opp til og hører på med interesse. Han er et veldig godt eksempel på en som klarer å forklare klart og enkelt hvorfor kommunikasjonsfaget er viktig og virkelig vise hvordan man kan bruke kommunikasjon som et strategisk verktøy.

Sofie Høgestøl – førsteamanuensis ved UiO. Hun er så kunnskapsrik, inkluderende og spennende å høre på – en kommunikatør som er i en klasse for seg vil jeg si.

Silje Skjelsvik – klimastrateg og grunnlegger av «Om i morgen» og «Problemo». Det er noe veldig inspirerende med den energien som følger unge, flinke gründere. Det er beundringsverdig det hun har fått til og jeg er sikker på at vi alle kan lære masse av det hun kan, av det hun gjør og måten hun gjør det på.

– Hva husker du best fra kommunikasjonsåret 2021?

– Det må kanskje være debatten og forvirringen som fulgte Vedums innskrenkinger av enkelte kommunikasjonstjenester. Vi må til stadighet forsvare vårt eget fagfelt og troverdighet – kanskje det er på tide å snakke mer om det vi gjør og hva som driver oss som fagfolk og bransje?

– Hva tror du vil prege kommunikasjonsbransjen i 2022?

– Jeg tror at kravene til å virkelige vise at merkevarene er inkluderende, bærekraftige og samfunnsrelevante vil øke i 2022. De som klarer å være aktuelle og på ballen, vise hva virksomheten betyr for folk, hva de vil endre og hvordan de skal bidra til det, vil fremstå som mer troverdige og attraktive for kunder og potensielle ansatte. Da trenger vi en bredere samfunnsforståelse, teknologiforståelse, mer endringskunnskap og kunnskap om bærekraft.

Powered by Labrador CMS