Mandag lanserte FN sin sjette klimarapport om klodens tilstand. Det ble, som fryktet, vond lesning. Derfor du må lese den.
Mandag lanserte FN sin sjette klimarapport om klodens tilstand. Det ble, som fryktet, vond lesning. Derfor du må lese den.

Leserinnlegg:

Her er syv tips til bedre (intern)kommunikasjon for den som bryr seg om fremtiden og vil vise det

Mandag lanserte FN sin sjette klimarapport om klodens tilstand. Det ble, som fryktet, vond lesning. Derfor du må lese den.

Publisert Sist oppdatert

Tro meg når jeg anbefaler deg å lagre årets viktigste rapport i din personlige harddisk, og bruke den i ditt videre arbeid med å utvikle selskapet ditt for en fremtid der klimaendringene setter oss på prøve. At rapporten får konsekvenser for norsk næringsliv og sivilsamfunn for øvrig, hersker det liten tvil om. Om noen måneder er dessuten EU- taksonomien et faktum. Norsk næringsliv har alt å tjene på å vite hva som skjer når naturen er under sterkt press, klimakrisen allerede er et faktum og en ny grønn økonomi er i støpeskjeen.

De fleste av oss liker å være forberedt, så langt det lar seg gjøre. Her er syv tips til bedre (intern)kommunikasjon for den som bryr seg om fremtiden og vil vise det.

1. Hold deg oppdatert.

Les nyheter. Hør podkaster. Abonner på nyhetsbrev og les bøker. Still spørsmål. Lytt til nye stemmer. Spør tenåringen din om råd - sannsynligheten for at vedkommende har noen tanker om hvordan verden er og blir fremover, er større enn du tror: Forskning (og historie) viser at fremtiden handler om endring. Du må omstille deg, men gjør det basert på kunnskap, ikke følelser.

2. Ta aktive valg om hvem du vil være:

Hvilke samarbeid vil du inngå, hvilke allianser vil du være del av, hvordan kan bedriften din komme dit du skjønner at den må være om ti år? I en større sammenheng: Hvilken side av historien vil du stå på? Satt på spissen: Hvor var du da Natur og Ungdom tapte klimarettssaken i Høyesterett? (Du husker ikke, sier du? Les hvert fall dommen. Jeg lover at du kommer til å lære noe du kan bruke).

3. Hold det du lover:

Det er viktig, det føles bra og det betyr noe. Har du lenge tenkt at dere skal gå over til elektrisk? Vet du om steder i selskapet der du kan spare inn utslipp og klimabelastning, sier du? Gjør det nå. Har du en ressurs til overs? Benytt anledningen til å ansette noen som kan hjelpe deg med å klimatilpasse bedriften din. Tidspunktet er denne uka, ikke vent til første kvartal om halvannet år. Og enda viktigere: Del med oss andre hvorfor du gjorde det og hva du håper å oppnå.

4. Ikke la det perfekte bli det godes fiende.

Ikke frykt grønnvasking så mye at du ikke tør snakke om hva du gjør. Forsøk å være åpen og ærlig. Si det som det er, si at dere vil bidra, si at du ser for deg at bedriften skal være her også i fremtiden, prøv å få med deg hva andre mener, tilpass deg og lær av verden rundt deg. All forskning viser at langsiktig tenkning lønner seg på alle måter.

5. Ta ordet:

Delta i den offentlige samtalen. Vis at bedriften din bryr seg og på sin måte vil være med å skape det samfunnet vi trenger i fremtiden, der konsekvenser av klimaendringer er et faktum. Munnhellet «Alle skal med» er viktig når vi snakker om hvordan vi vil at samfunnet vårt skal være, men det passer ikke så godt i næringslivet hvor bare de smarteste overlever. Det gjelder å bli smartest og ikke være redd for å si det høyt.

Rapporten som ble lansert i går byr på den mest oppdaterte kunnskapen om vitenskapelige, teknologiske og sosioøkonomiske aspekter ved klimaendringer, -virkninger og framtidig risiko vi har i verden i dag.

Den skisserer og diskuterer tiltak, løsninger og virkemidler for klimatilpasning og utslippsreduksjoner. Alt tyder på at norske selskaper har godt av å sko seg slik at de ser lenger inn i fremtiden.

FNs sjette klimarapport baserer seg på utviklingsscenarioer som undersøker hvor mye mennesker bidrar til framtidige klimaendringer og hvordan vi kan møte disse. Rapporten legger med andre ord opp til smash for tips nummer 6:

6. Prøv å forstå verden:

Vi vet ikke noe sikkert om fremtiden. Men dersom du tilegner deg vitenskapelig informasjon som er relevant for klimapolitiske valg på globalt og nasjonalt nivå, stiller du sterkere enn dersom du ikke gjør det. Still fremtidsforberedt.

Mitt syvende og viktigste råd til alle som jobber med kommunikasjon i klimaendringenes tid er følgende:

7. Våg å gjøre en forskjell:

Det er ikke skummelt å prøve seg på en grønnere verden. Det er nødvendig. Og det er smart. Dessuten tror jeg egentlig at du vil. Nå handler det bare om å våge. Gjør du?

Powered by Labrador CMS