Ingen liker folk – eller virksomheter – som smykker seg med uriktige merkelapper.
Ingen liker folk – eller virksomheter – som smykker seg med uriktige merkelapper.

MENINGER:

Rot betyr dobbelt arbeid

«Slik unngår du å snuble i et trappetrinn på Frogner og brekke nesa: Snakk om hva du gjør, i et språk folk forstår. Men stol på deg selv: Du er god nok som du er, også om du er en skjønnhetssalong», skriver Julie Messel i TRY Råd.

Publisert Sist oppdatert

Siste dagers mediebilde har handlet om hvordan uriktig bruk av begreper fører til støy. De fleste er enige om at helse ikke er et annet ord for skjønnhet, og roting med begreper skaper som vanlig styr, støy og misforståelser.

Om all PR er god PR er en annen diskusjon, som noen andre kan ta. Likeså teorier om PR-sjamaner som med overlegg velger ord som setter fyr på kommentarfeltet. Men i dette vindkastet av en PR-bris er det rom for tre minutter i lunsjen om språk og makt.

For hva betyr det for samtalen, og kommunikasjonen, at vi velger de ordene vi gjør? Hva viser vi om hvem vi er, både som mennesker og organisasjoner, og hva gjør det med omdømmet ditt, når du bruker begreper som målgruppa mener betyr noe helt annet?

Min teori er denne: Dersom produktet ditt er godt nok, så er du godt rustet i utgangspunktet – men med litt hjelp til å velge en språkdrakt som kler deg og som du kjenner deg trygg i, så er du kanskje enda bedre skodd. Men feilaktig og uriktig språkdrakt? Det vil jeg ikke anbefale.

Min erfaring er nemlig at folk (og kunder er stort sett folk) er opptatt av etterrettelighet og ærlighet. Ingen liker folk – eller virksomheter – som smykker seg med uriktige merkelapper. Profesjonelt, og personlig, vil jeg på det sterkeste anbefale de som surrer med heispitsjen å gå en runde til. Det er som i arbeidslivet (og livet) generelt:

Rot betyr dobbelt arbeid.

Jeg vil påstå at skjønnhetsklinikk-tilfellet viser at roting med språk er ganske viktig å unngå når du skal styrke egen merkevares troverdighet. Feministvasking, slik Sarah Sørheim så godt tok til orde for i Aftenposten tidligere, er neppe smart på lang sikt. Det lønner seg stort sett alltid å drive fair play.

Så koker det ned til hvem du vil være og hvordan du skal kommunisere den du er.

En kommunikasjonsstrategi er ikke noe kommunikasjonsfolk har funnet på for moro skyld. Den gir deg selvinnsikt og selvtillit til å stå i det du er og det du vil være – og den er et fint verktøy for å finne ut av hvilke ord du skal bruke for å beskrive deg selv.

Kanskje er det ikke sikkert ordet helse ett av de ordene som styrker omdømmet og troverdigheten din – nettopp fordi det ikke stemmer.

———————————————-

Dette er et meningsinnlegg, og gir uttrykk for skribentens mening. Har du lyst til å skrive i KOM24? Send ditt innlegg til [email protected].

Powered by Labrador CMS