Research director i Kantar Media, Knut-Arne Futsæter, la fram rapporten om de store medietrendene torsdag.

Kantar melder at den norske mediebruken normaliserer seg

Det viser ferske tall fra Folks medievaner 2022, som ble presentert torsdag.

Publisert

Torsdag var det klart for seminaret «Folks medievaner 2022» i regi av Strategi- og analyseforeningen. I VG-auditoriet åpnet Research director i Kantar Media, Knut-Arne Futsæter rapporten om de store medietrendene.

Han åpner med å si at pandemien er over, og at mediebruken normaliserer seg, men at norske medier går en usikker tid i møte.

– Med renteøkninger og høyere strøm- og matpriser, er det naturlig at folk vil spørre seg selv hvor mange strømmetjenester de trenger. Jeg tror det vil være et av spenningsmomentene fremover.

Det rapporteres om en redusert daglig dekning for de tradisjonelle mediene, og en økt daglig dekning for digitale medier. Blant de digitale mediene er podkast en av kanalene som vokser mest.

– Pandemien ga et realt løft til det digitale konsumet, og Forbruker-rapporten viser at podkast løfter konsumet av lyd, sier Futsæter.

Likevel er det færre som lytter til radio. Og det er NRK og lokalradioene som taper lyttere, mens Bauer og P4 har en forholdsvis stabil utvikling.

Når det gjelder lydkonsumet er det store variasjoner i befolkningen.

I aldersgruppen 18 til 29 år hører 20 prosent på podkast, og for gruppen 50 +, utgjør denne andelen kun 4 prosent.

– I Q2 hørte minst 10 prosent av befolkningen på lyd.

Dette inkluderer radio, podkast og musikk.

– Og lydkonsumet er ganske jevnt fordelt utover dagen, med en topp tidlig på morgenen og ettermiddagen.

Selv om det meldes om sterk tilbakegang for papiravisen, leser fremdeles 81 prosent minst én avis daglig, enten digitalt eller på papir.

Magsinmarkedet opplever en stabilitet, og alle målte nettsteder til forlagshusene øker.

Kampen om seerne tilspisses og seing på lineære TV-program går tilbake, og strømmetjenester øker.

Powered by Labrador CMS