Styreleder i Strategi- og analyseforeningen, Rachel Øverås og analysesjef i Bauer Media, Heidi Thomassen gleder seg til seminaret «Folks medievaner».

Snart legger Bauer Media fram «Den store podrapporten 2022»

– Noe vi ser er at lyttervanene våre har stabilisert seg.

Publisert Sist oppdatert

– Dette er første gang Strategi- og analyseforeningen samarbeider med et mediehus, sier Rachel Øverås til KOM24.

Hun er partner i strategibyrået Willder og styreleder i Strategi- og analyseforeningen, og er spent på samarbeidet med Bauer Media.

– Det blir gøy og jeg gleder meg til å se hva vi som forening og Bauer som en mer kommersiell aktør kan få til sammen som i en fagkomité.

Seminaret åpnes av Kantar Media som vil presentere oversikten over nordmenns mediebruk.

Lyttervanene har stabilisert seg

Seminaret gjennomføres i forbindelse med slippet av Kantars tall over medievanene til folk.

– Da får vi ferske tall som kan fortelle oss om vaner og trender fremover. Det er interessant å se hvordan mediebildet utvikler seg, og kanskje overrasker oss.

Bauer Medias analysesjef Heidi Thomassen, skal legge fram «Den store podrapporten 2022». Dette er det tredje året på rad denne undersøkelsen om podkastlytting gjennomføres, og den er et samarbeid mellom NRK, Schibsted, Norstat og Bauer Media.

– Noe vi ser er at lyttervanene våre har stabilisert seg, sier Thomassen, til KOM24.

Hun har erfaring som innsiktsrådgiver fra blant andre MediaCom, Opinion og Carat, og har jobbet som Head of Analytics i Bauer Media siden januar.

– Lyd er fortsatt veldig inn i tiden så vi fortsetter å rette fokus mot lyd og podkast. Vi så for oss en stor økning dette året, så det er litt overraskende at lyttervanene har stabilisert seg.

Nærmer oss normalen

Thomassen opplyser at litt under 30 prosent av befolkningen hører på podkast ukentlig.

– Pandemien gjorde selvfølgelig at vi fikk nye vaner. Lytting på offentlig transport gikk ned og hjemmelytting steg kraftig. Det har snudd nå. Vi begynner å nærme oss normalen slik det var før pandemien.

Analysesjefen tror også stabiliseringen kan skyldes det store utvalget som finnes av podkaster i dag.

– Jeg tror mange synes det er litt vanskelig å vite hvor de skal starte, og vi ser at tips fra familie og venner bidrar til å avgjøre hvilke podkaster vi lytter til.

Thomassen sier de fleste av oss hører på fire ulike podkaster i uken, og får med seg fem episoder.

– Den eneste aldersgruppen som øker noe er de mellom 40 og 50 år. Men det er fortsatt stor interesse for podkast, og den interessen kommer ikke til avta med det første. Men som sagt har det stabilisert seg noe.

Powered by Labrador CMS