– Tabben gjorde vondt inn i sjela. Heldigvis er både kunder og journalister mennesker de også.

Kari beklager til alle hyttenaboene på forhånd: Varsler allsang til Rune Rudberg om kveldene

– De beste sommerkveldene er de som ender i allsang.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

I «Sommerpraten» stiller KOM24 en rekke personer i kommunikasjonsbransjen spørsmål om hva de gjør i sommer. I tillegg får vi høre litt om hvilke tabber vedkommende selv har gjort på jobb og hvilke råd de vil gi andre som ønsker lykkes i bransjen.

I dag er det Kari Kjær, seniorrådgiver i WergelandApenes, som svarer.

– Hva gjør du i sommer?

– Det blir hyttesommer i Vestfold og på Sørlandet. Håper på varme svaberg, stille vann og krabber i teinen.

– Hvilken låt gir deg mest sommerfølelse?

– De beste sommerkveldene er de som ender i allsang. Og da er det Ut mot havet med Rune Rudberg som er favoritten. Det er bare å beklage til hyttenaboene.

– Hvordan oppsummerer du 2021 i kommunikasjonsbransjen så langt?

– Jeg har inntrykk av at det har vært stor etterspørsel etter tjenester, mange store tilbudsprosesser og et hektisk halvår for de fleste byråene. Nå går vi inn i en utfordrende høst for mange bedrifter, der mange planlegger for å finne formen i en «ny normal» etter korona. I det ligger det mange spennende og krevende kommunikasjonsoppgaver. Det er bare å brette opp ermene!

– Hvilken bransjeperson har imponert deg i år?

– Daglig leder i Pressure og tidligere GK-kollega, Celine Gran. Det er gøy å følge med på hva hun og resten av gjengen hennes får til. Det er mange kvinner i kommunikasjonsbransjen, men altfor få på toppen. Celine er et unntak og det er inspirerende.

– Hva er årets flause til nå?

– Det er umulig å komme unna koronakommunikasjon også i år. Jeg synes det generelt har vært mye god kommunikasjon. Men, selvfølgelig er det også noen tabber. Som en trigger happy FHI-overlege på Twitter, en Molde-ordfører og en statssekretær, og en ullen bortforklaring fra en statsminister på høyfjellstur.

– Hva er den største tabben du har gjort på jobb?

– Jeg sendte ut en pressemelding som ikke var klarert med kunden på dag to i ny jobb i et London-byrå. Det var en misforståelse, og tabben gjorde vondt inn i sjela. Heldigvis er både kunder og journalister mennesker de også. Selv de britiske. Alle gjør feil, og det er alltid bedre å flagge det fremfor å bortforklare. Sistnevnte tar seg sjeldent godt ut.

– Hva er ditt beste råd til en som ønsker å lykkes i kommunikasjonsbransjen?

– Har du interesse for faget og er engasjert i samfunnet rundt deg har du et godt utgangspunkt. Å jobbe med kommunikasjon både i byrå og in-house betyr at du til tider må jobbe mye og på ugunstige tidspunkt, og da bør du like det du driver med. Da er det også ekstra viktig å finne et sted med fine folk. Det skal være gøy å være på jobb!

Powered by Labrador CMS