Petter Northug er mellom kjendisene som har åpnet opp dørene for serien. Nå jakter de internasjonale stjerner.

Storbritannia neste for Klarnas norskutviklede YouTube- suksess

Petter Northug avslutter årets sesong, nå jaktes det internasjonale stjerner for en britisk versjon.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Helene Olafsen, Morten Hegseth, 80-talls idolet Dr. Alban, Jan Thomas og Dagny har en ting til felles. De har åpnet hjemmet sitt for Klarnas YouTube-seere. Fire sesonger med 12 episoder så langt har hittil hatt mer enn 4,9 millioner visninger – primært i Norge og i Sverige.

Det melder Klarna selv i en pressemelding.

Braksuksess

Sammen med et lite team på tre personer i Norge og Sverige har prosjektleder, regissør og tidligere skuespiller Malin Gregersen hatt en helt sentral rolle i utviklingen av YouTube-serien.

– Det startet med hjemmebesøk hos kjente, norske fjes som viste frem hvordan de bodde, favorittprodukter, garderobe og en god dose uformell prat. Det ble en braksuksess, og i fjor tok vi serien videre til Sverige. Det har fungert så bra at Klarna i Storbritannia vil å delta i neste sesong, sier Gregersen i pressemeldingen.

Til daglig fungerer hun som Senior Marketing Associate i Klarna Norge. Bare sesong 3 oppnådde mer enn 2,2 millioner visninger og over 40 millioner i potential reach.

Episodene har også blitt brukt som utgangspunkt for en rekke redaksjonelle artikler både i Norge og Sverige.

MTV Cribs

Nå håper Gregersen at det egenutviklede konseptet, som er inspirert av MTV Cribs og Vogue-serien 73 Questions skal tiltrekke seg store, internasjonale navn som åpner sine hjem for seerne.

Seerne kan skippe etter seks sekunder, men ser i snitt mellom fem og seks minutter.

– Jakten er i full gang, og jeg kan love at nordmenn også får blir med på hjemmebesøk hos store stjerner, sier hun.

Lang seertid

Episodene publiseres på YouTube og kjøpes som view-true ads for å skaffe visninger. Det betyr at seerne kan skippe episoden etter seks sekunder, men gjennomsnittlig seertid for alle visninger er mellom fem og seks minutter.

– Det er ekstremt lang tid for seerne på YouTube å bruke med en merkevare og «reklame». Disse tallene knuser alle «benchmarks», sier hun.

Klarna avslutter fjerde sesong av sin norskutviklede suksess-serie «Klarna Drops By» med et besøk hjemme hos Petter Northug nå i påsken.

Powered by Labrador CMS