– Over hele verden er det nå økonomisjefer som ser på hvordan de kan kutte kostnader for å redde bedriftene sine. Derfor må kommunikasjonsfolk bevise sin verdi for bedriften.
– Over hele verden er det nå økonomisjefer som ser på hvordan de kan kutte kostnader for å redde bedriftene sine. Derfor må kommunikasjonsfolk bevise sin verdi for bedriften.

– Nå må kommunikasjonsfolk vise sin verdi for bedriftene

– Over hele verden er det nå økonomisjefer som ser på hvordan de kan kutte kostnader for å redde bedriftene sine. Derfor må kommunikasjonsfolk bevise sin verdi for bedriften.

Publisert Sist oppdatert

– Aldri før har PR-industrien opplevd større utfordringer enn nå. Vi kan ikke bare fortsette å gjøre som før, nemlig å telle ting og tro at det er meningsfullt. Pandemien utvikler seg videre, og vi må vise veriden av kommunikasjonsarbeidet og gjort det kritisk viktig å starte å tenke på hva det har å si for oss som industri.

Det sier Richard Bagnall, styrelederen i den internasjonale måleorganisasjonen AMEC, under årets Kommunikasjonsdager.

Han sier at det nå er viktigere enn noen gang for kommunikasjonsfolk å vise sin verdi for organisasjonen.

– Vi må bli mer strategiske

Han sier at «en perfekt storm» er på vei mot kommunikasjonsbransjen.

– Over hele verden er det nå økonomisjefer som ser på hvordan de kan kutte kostnader for å redde bedriftene sine. Så hva blir kuttet? Jo, all aktivitet som ikke kan bevise sin verdi for bedriften er i stor fare. Kommunikasjonsfolk må nå vise sin verdi, sier Bagnall, som advarer på det sterkeste mot å gjøre den klassiske feilen:

Richard Bagnall, styrelederen i den internasjonale måleorganisasjonen AME, sier de har utviklet Barcelona-prinsippene for hvordan kommunikasjonsfolk kan gjøre skikkelige målinger og vise sin verdi i organisasjonen.
Richard Bagnall, styrelederen i den internasjonale måleorganisasjonen AME, sier de har utviklet Barcelona-prinsippene for hvordan kommunikasjonsfolk kan gjøre skikkelige målinger og vise sin verdi i organisasjonen.

– Ofte blir det til at man sender ut mye ting, det blir aktivitet for aktivitetens del, mener han.

Derfor mener han det å måle ting blir enormt viktig framover.

– Vi må bli mer strategiske og mer profesjonelle. Og vi må måle aktivitetene bedre. Min beskjed til alle er at dette må stoppe, vi måle på en skikkelig måte, vi må vise vår verdi skal vi overleve, sier han til de rundt 600 digitalt fremmøtte.

Utfordringen hans er at det er ikke lenger noen normal.

– Benchmarking og mål vi hadde er ikke lenger relevante. Det som skjedde i 2019 og tidlig 2020 er ikke lenger relevant i 2021 eller i nær framtid. Tidligere planer må gjøres noe med, mener han.

– Forstår vi målgruppene våre?

Han peker på at oppførselen til nøkkelmålgruppene har endret seg.

– Hvem de stoler på og hvem de ser til har endret seg. Dette påvirker vår overvåking og kommunikasjon. Overvåker vi de media som teller? Forstår vi målgruppene våre? Rapporterer vi i rett tempo internt?, spør han og mener dette er ting kommunikasjonsfolk i 2021 bør tenke på.

Bagnall sier at om dere ikke har sett på kommunikasjonsplanene deres de siste tre månedene, er de allerede i ferd med å bli utdaterte.

– Vi må tenke på strategier og taktikker. Det eneste vi vet er at ting vil endre seg, sier han.

Derfor peker han på at man må blant annet rapportere oftere til ledelsen. Kvartalsvis rapportering er for skjelden i dagens klima, mener han.

Dette er Bagnalls tips for å lykkes.
Dette er Bagnalls tips for å lykkes.

Bagnall sier og at det er enormt viktig å tenke på ryktet til bedriften og yrket i disse dager.

– Nå er tiden inne for å være strategisk

– Ryktet er det viktigste vi har. Vi må passe på at vi oppfører oss etisk. Vi må ikke bare kommunisere hvor utrolig bra selskap vi er, men vi må og oppføre oss sånn. Først handle, så kommunisere, sier han.

Og alt dette handler om at kommunikasjonsfolkene skal overleve i bedriftene.

– Nå er tiden inne for å være strategisk. Økonomisjefene ser nå på hvordan de kan kutte kostnader på aktiviteter som ikke skaper inntekter. De må forstå verdien av det vi gjør og oppnår for organisasjonen. Vi må ikke bare måle aktiviteter, men hvordan de gir verdi for organisasjonen, sier han.

Powered by Labrador CMS