Ung.no er underlagt avdelingen WEB og digitale løsninger i Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet (Bufdir) og er en faglig kvalitetssikret spørretjeneste og informasjonsportal for unge i alderen 13-20 år.

Ida skal videreformidle spørsmål fra ungdom til fagpanelet i Ung.no

Ida Kristine Holm startet nylig som rådgiver og redaksjonsarbeider i UNG.no.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

– Jeg har lenge hatt lyst til å jobbe med barn og unge som målgruppe.

Det forteller Ida Kristine Holm til KOM24.

Hun startet nylig som rådgiver og redaksjonsarbeider i UNG.no. Fra slutten av september overtar Holm det overordnede ansvaret for å koordinere arbeidet med innhold og kvalitetssikring i redaksjonen .

– Jeg vil i stor grad ta meg av ulike typer tekstarbeid og publisering av innhold på nettsidene.

Utdannet journalist

Holm skal sammen med en seks andre i redaksjonen bidra med det i UNG kaller fordeling - videreformidle spørsmål til fagpanelet, som svarer på det brukerne sender inn via spørretjenesten.

– Å være fordeler er en fin måte å følge med på hva slags spørsmål og temaer som går igjen hos de unge. Spørretjenesten er et unikt verktøy når det gjelder å skape innhold som treffer, og det blir veldig interessant å få den dynamikken under huden.

Holm er utdannet journalist og fotograf, og har tidligere jobbet tett med temaer knyttet til psykisk helse, rusfeltet, utdanning og arbeidsliv.

Savnet tettere eierskap

I årene før Holm kom inn i Bufdir, jobbet hun i to ulike web- og innholdsmarkedsføringsbyråer. I tiden i byrå jobbet hun blant annet med Brystkreftforeningen.

Etter mange relativt kortvarige, kundebaserte oppdrag savnet hun et tettere eierskap til innholdet hun skapte.

– Å jobbe for et statlig prosjekt som ung.no, fyller de kriteriene for meg . Her er både små og større prosjekter hvor motivasjonen bak ikke er salg og inntjening, men å spre offentlig godkjent og kvalitetssikret informasjon.

– Jeg håper å kunne dele innsikt, blant annet når det gjelder innholdsbasert SEO, og så gleder jeg meg til å lære mer om unges brukervaner på nett.

Millioner av unike besøkende

For Holm er det viktig at de lager godt innhold unge mennesker faktisk trenger og etterspør, også at de følger opp med sporing og statistikk for å sikre at de oppfyller mandatet sitt.

Under koronapandemien har antall daglige spørsmål i spørretjenesten økt voldsomt. I 2019 besvarte fagpanelet til Ung.no 48 603 spørsmål, og i 2020 økte antall besvarte spørsmål til 75 505.

Denne trenden har fortsatt inn i 2021, og vi regner med å besvare betydelig flere spørsmål enn i fjor. Vi er også spente på å se utviklingen i antall unike besøkende. I fjor lå dette tallet på over 18,5 millioner, avslutter Holm.

Powered by Labrador CMS