Kravene til tydelig kommunikasjon øker i takt med urolighetene i omverdenen.

Ny rapport: Uroligheter i omverden stiller større krav til de som jobber med PR og kommunikasjon

PR og kommunikasjon har blitt viktigere.

Publisert Sist oppdatert

Ifølge en ny rapport fra Mynewsdesk, der 450 nordiske kommunikatører er intervjuet, kommer det blant annet frem at hele 63 prosent opplever at PR og kommunikasjon har blitt viktigere i deres organisasjoner som følge av den siste tidens vanskeligheter som krigen i Ukraina, inflasjon og pandemien.

Det melder Mynewsdesk i en pressemelding.

Fem lærdommer fra rapporten

  • 59 % sier at målgruppene deres har blitt mer skeptisk og kritiske.
  • 58 % sier at det har blitt vanskeligere å håndtere negativ presse eller kommunikasjon.
  • 82 % tilbyr, eller planlegger å tilby, intern videreutdanning i krisekommunikasjon.
  • 74 % har allerede ansatt, eller planlegger å ansette, krisekommunikatører eller rådgivere innen krisekommunikasjon.

– Noe som kommer tydelig fram i rapporten er at PR og kommunikasjon er viktigere enn noen gang for nordiske organisasjoner og bedrifter. Dette er trolig en internasjonal trend. Samtidig ser vi at mange av de som jobber med disse problemstillingene opplever store utfordringer, som økte krav til produksjon og usikkerhet rundt nye tekniske plattformer, sier Lotta Laurin, markedsdirektør i Mynewsdesk i pressemeldingen.

En av ekspertene som deltar i rapporten forklarer at for kommunikatører finnes det en tid før og etter pandemien. Graden av modenhet når det gjelder krisehåndtering blant nordiske kommunikatører i dag er mye høyere enn før pandemien. Dette gjenspeiles også i svarene fra respondentene, hvorav 60 prosent oppgir at krisekommunikasjon er den nye normalen for dem.

– Vi ønsket å skape et helhetlig bilde av hvordan situasjonen i kommunikasjonsbransjen ser ut akkurat nå, og jeg tror vi har fått en god oversikt. Å samle erfaringene til over 450 personer som jobber i bransjen, sammen med intervjuer fra eksperter, har gitt oss en god idé om hvordan det ser ut for kommunikatører i Norden, og jeg håper at rapporten vil kunne fungere som en veileder for hele bransjen, sier Louise Barnekow, administrerende direktør i Mynewsdesk.

Powered by Labrador CMS