Det er en økende forsiktighet blant annonsører som tydelig korrelerer med mer krevende økonomiske tider, sier Kristin Brimi.

Tydelig oppbremsing i reklamemarkedet: Ned 86 millioner kroner fra i fjor

Årets første to måneder har en nedgang i markedet på 5,4 prosent sammenlignet med 2022, viser Mediebarometeret.

Publisert Sist oppdatert

– Dette er ikke tall som overrasker, sier daglig leder i Mediebyråforeningen Kristin Brimi, i en pressemelding.

Mediebarometeret fra Mediebyråforeningen er oppdatert og tallene etter endt februar viser at året har startet som det forrige sluttet; med en tydelig oppbremsing i reklamemarkedet.

Daglig leder i Mediebyråforeningen Kristin Brimi.

For årets to første måneder går markedet tilbake 5,4 prosent, noe som tilsvarer 86 millioner færre reklamekroner, sammenlignet med samme periode i fjor.

– Vi så en oppbremsing i reklameomsetningen mot slutten av fjoråret og det var forventet at denne trenden ville vedvare inn i 2023. Det er en økende forsiktighet blant annonsører som tydelig korrelerer med mer krevende økonomiske tider.

Så langt i år er det lydmedier, kino og utendørs, samt influenser marketing som øker – resten av kanalene har opplevd nedgang og en tøffere start på året, sammenlignet med 2022.

-Det er tidlig å spå hvordan omsetningen kommer til å utvikle seg i de ulike kanalene, men de fleste prognoser viser i retning at det blir krevende tider, trolig til godt over sommeren. Når vi får med oss marstallene og kan se tilbake på et helt kvartal, får vi mer solide tall som vil gi tydeligere indikasjoner på hva vi kan vente oss fremover, avslutter Brimi.

Mediebarometeret for februar.
  • Digitale medier går tilbake med 9,3 prosent, sammenlignet med tilsvarende periode i 2022. Det utgjør en nedgang på drøye 61 millioner.
  • Displayannonsering alene er ned 41 millioner, som er en reduksjon på 14,4 prosent mot fjoråret.
  • Omsetningen på sosiale medier som går gjennom mediebyrå går tilbake 8,4 prosent, noe som tilsvarer 13,4 millioner kroner – når vi ser januar og februar under ett.
  • Betalt søk følger etter med en reduksjon på 5,9 prosent, som tilsvarer en nedgang på drøye 6 millioner kroner.
  • TV-omsetningen går kraftig tilbake sammenlignet med 2022, og deler av dette kan forklares med at OL gikk av stabelen i februar i fjor. Hittil i år går TV tilbake med 9,9 prosent, som tilsvarer en reduksjon i medieomsetning på 61,5 millioner.
  • Lydmedier står seg godt i årets to første måneder og vokser med 30,4 prosent, som utgjør en opptur på 19,4 millioner. Podkast øker med 73,3 prosent mot samme periode i fjor og utgjør 6,5 prosent av omsetningen på lydmedier. Likevel har kanalen fortsatt bare en marginal andel på 0,4 prosent av den totale reklameomsetningen via mediebyråene.
  • Både kino og utendørs har hatt en solid start på det nye året og begge kanalene vokser med drøye 33 % hver. Det betyr at det er omsatt kinoreklame for 28,5 millioner og utendørsreklame for 109 millioner i januar og februar.
  • Influenser marketing har en positiv utvikling og øker omsetningen med 34,9 prosent, men her er det viktig å understreke at volumet for denne mediekanalen fortsatt er veldig lavt, og at tallene fluktuerer fra måned til måned.
Powered by Labrador CMS