Lasse Sandaker-Nielsen og familien bruker å være på hytta på Synnfjell – men i år blir det syden-påske.

Påskepraten 2023:

Den tidligere Flyr-toppen bytter ut hytta med Kanariøyene

– Vi har vært mye på hytta og på ski i vinter, så det blir veldig fint med sommer, sol, sjø, fotturer, bøker, god mat og god vin nå.

Publisert

KOM24 har stilt seks spørsmål til en rekke folk i kommunikasjonsbransjen om året så langt, og hva de skal gjøre denne påsken.

I dag er det rådgiver Lasse Sandaker-Nielsen, som nylig avslørte at han starter for seg selv, som svarer i påskepraten.

– Hva skal du gjøre denne påsken?

– Vi pleier å være på hytta på Synnfjell i Nordre Land, men i år blir det familieferie på Kanariøyene. Vi har vært mye på hytta og på ski i vinter, så det blir veldig fint med sommer, sol, sjø, fotturer, bøker, god mat og god vin nå.

– Hvilke serier vil du anbefale andre å konsumere i påsken?

– Jeg er storkonsument av tv-serier og elsker mørke, depressive karakterdramaer som kan si noe om samfunnet vi lever i eller heldigvis ikke lever i.

Akkurat nå gleder meg til å se fjerde og siste sesong av Succession når jeg er tilbake fra påskeferie. Den serien har alt: Maktkamp i både familie og forretning, sterke og komplekse karakterer, kynisme og relasjonelle utfordringer, samt fantastisk dialog og skuespillere.

Andre favoritter er Handmaid’s Tale, Teheran, Le Bureau og Fauda. Jeg så nylig den sveitsiske Netflix-seien New Heights. Familiedrama, finans og politikk der framtida til sveitsisk småskala gårdsdrift står på spill. Terningkast 5.

– Hva er det morsomste du har opplevd på jobb?

– Jeg er så privilegert at jeg stort sett har hatt det morsomt på jobb. Hvis jeg må trekke fram noe, så er nok det tiden i Norwegian da vi vokste internasjonalt og rekrutterte kommunikasjonskolleger i USA, Argentina, England, Frankrike og Spania. Da møtte jeg og ble kjent med mange bra folk.

– Hvordan vil du karakterisere kommunikasjonsåret så langt?

– Mye reaktiv og «på hæla» kommunikasjon, både fra enkeltvirksomheter som BaneNor og generelt fra regjerningen, som jeg synes har en kommunikasjon som er polariserende, ideologisk og talepunktdrevet.

Jeg synes det er forstemmende hvordan regjeringen, LO, SV og Rødt konsekvent velger en retorikk som bidrar til å skape skarpe skillelinjer i en tid der vi trenger samhold mer enn noe annet.

Hvis målet er fellesskap, bør man heie på de som skaper verdier, arbeidsplasser og skatteinntekter til fellesskapet, ikke konsekvent snakke dem ned og plassere dem i rollen som skurk.

Generelt sett er det ofte ikke kommunikasjon som er problemer, men strategiske beslutninger som man åpenbart ikke har forstått sprengkraften i og dermed ikke evner å håndtere.

Det er vanskelig å endre narrativet når du først har havnet bakpå. Derfor er det ekstremt viktig å gjøre gode risikovurderinger før du tar beslutninger du vet kan være kontroversielle. Og sørge for å ha en god kommunikasjonsplan.

Og så har vår venn ChatGPT et par spørsmål:

– Hvordan tror du AI vil endre kommunikasjonslandskapet i fremtiden?

AI vil bidra til at det ikke er mulig å gjemme seg. Alt som er skrevet om deg noensinne er tilgjengelig og dermed kan «robotene» sammenfatte historien om deg og selskapet ditt.

Det betyr at du er mye mer eksponert og alltid må tenke gjennom hvordan du oppfører deg. Du må tenke gjennom hvordan strategiske valg vil påvirke selskapets eller organisasjonens viktigste interessenter.

AI vil også bidra til å analysere atferd og behov hos våre viktigste interessenter. Da kan vi målrette tiltak mye mer effektivt.

På et mer operasjonelt nivå, vil AI kunne bidra til å effektivisere produksjon av tekst og innhold, slik Google Translate har gjort det mye enklere å oversette.

Men det vil alltid være behov for en dyktig kommunikator som «redaktør» for å sikre god kvalitet. Det betyr at kommunikasjonsavdelinger og byråer kan frigjøre ressurser som kan jobbe mer strategisk.

– Hvordan kan AI brukes til å analysere og tolke store mengder data for å få innsikt i publikum og målgrupper?

– Se forrige spørsmål.

Powered by Labrador CMS