I fjor sommer rapporterte Microsoft at LinkedIns totale inntekter hadde passert 10 milliarder dollar i året for første gang, og veksten har fortsatt inn i det nye året.

LinkedIn fosser fremover

Da Microsoft nylig la frem gode tall for sitt andre regnskapskvartal, var det en litt overraskende del av konsernet som ble trukket fram som en sterk bidragsyter: LinkedIn økte inntektene med 37 prosent sammenlignet med samme periode året før.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

LinkedIn regnes som verdens eldste sosiale medium som fortsatt er i drift. Det fikk mye oppmerksomhet de første årene etter lanseringen i 2003, men havnet etter hvert i skyggen av Facebook, Instagram og de andre gigantene.

Da Microsoft kjøpte selskapet i 2016 ble det starten på en ny æra i LinkedIns historie. I stedet for å fokusere på ren brukervekst, la LinkedIn vekt på å bygge en sterkere posisjon blant kjernebrukerne sine. En rekke nye produkter og verktøy innen rekruttering, markedsføring og salg ga både nye inntektsmuligheter og en solid posisjon som «det sosiale mediet for profesjonelle». LinkedIn har «bare» 756 millioner brukere, men de er kjøpesterke brukere.

Det er nettopp denne satsingen som gir resultater nå. I fjor sommer rapporterte Microsoft at LinkedIns totale inntekter hadde passert 10 milliarder dollar i året for første gang, og veksten har fortsatt inn i det nye året.

Antallet ansettelser som ble gjort gjennom LinkedIns verktøy økte med 110% i kvartalet som nettopp er avsluttet, og over 3 millioner frilansere og små bedrifter fikk oppdrag gjennom plattformen.

Salgsverktøy for èn milliard dollar

LinkedIn Sales Solutions, en familie med verktøy for selgere, økte også salget, og passerte for første gang en milliard i inntekter over en 12-måneders periode. Alyssa Merwin Henderson, direktør for Global Sales Solutions i LinkedIn gir pandemien noe av æren for økningen. I tillegg til at flere har brukt LinkedIn-verktøy når de har måttet jobbe hjemmefra, så har selskapet også ridd på «The Great Reshuffle», en bølge av ansatte som har byttet jobb etter at pandemi-tiltakene ble fjernet i USA.

Marketing Solutions, som står for annonseinntektene på LinkedIn, økte omsetningen med 43% sammenlignet med samme periode året før.

Tjener mer per bruker enn Facebook

Totalt hadde LinkedIn en omsetning på 3,5 milliarder dollar kvartalet, en vekst på 37 prosent og ny rekord for selskapet. Det anslås at 310 millioner av LinkedIns brukere er aktive hver måned. Det gir en inntekt på 11,3 dollar per aktiv bruker i kvartalet. Til sammenligning er Facebooks inntekt per bruker ca 8 dollar i kvartalet. Det betyr at LinkedIn tjener 40 prosent mer på hver bruker enn Facebook.

Microsofts finansdirektør, Amy Hood, sa til analytikere under presentasjonen at de forventer at LinkedIn vil fortsette den sterke trenden, og at veksten fremover vil holde seg over 30 prosent.

Powered by Labrador CMS