Kommunikasjonsdirektør Margrethe Assev i Storebrand.
Kommunikasjonsdirektør Margrethe Assev i Storebrand.

#MinJobb

– Som tidligere tabloidjournalist er det gøy å se at mange norske innholdsbyråer har stjålet de beste grepene

Bli bedre kjent med kommunikasjonsdirektør Margrethe Assev i Storebrand i #MinJobb-spalten.

Publisert Sist oppdatert

Med spalten #MinJobb ønsker KOM24 å få kommunikasjonsfolk til å snakke om jobben sin, hva som inspirerer dem i arbeidet, hvilke utfordringer som finnes i bransjen - og hva som er god kommunikasjon.

Denne gang er det Margrethe Assev i Storebrand, som svarer i spalten.

– Hva er tittelen din - og hva går jobben din ut på?

– Kommunikasjonsdirektør i Storebrand. Jeg har ansvar for ekstern kommunikasjon i presse og egne kanaler, i tillegg til intern kommunikasjon. Jeg leder noen flinke folk som overvåker mediebildet, har kontakt med journalister, lager innhold til egne kanaler, drifter og utvikler interne kommunikasjonskanaler og gir råd til ledere og talspersoner.

– Hva liker du best med jobben din?

– Det morsomste jeg vet er å få jobbe med strategiske vurderinger og lange linjer, samtidig som jeg daglig pepres med og må ta stilling til veldig konkrete og operative problemstillinger. Jeg liker å lage kommunikasjonsstrategi for konsernet, men som tidligere journalist er det også gøy at det jeg jobber med i dag er synlig i morgen.

– Hvilke arbeidsoppgaver liker du minst?

– Administrative rutineoppgaver som feriekabaler, reiseregninger og rydding i Teamsgrupper gir null energi.

– Hvorfor ville du jobbe med kommunikasjon?

– Jeg har jobbet med kommunikasjon gjennom ulike roller hele yrkeslivet. Den røde tråden har nok vært gleden over å formidle og få gjennomslag for ting jeg synes er bra og viktig gjennom god kommunikasjon.

– Hvem inspirerer deg i kommunikasjonssektoren?

– Folka mine! Jeg blir inspirert hver dag av dyktige medarbeidere og kollegaer. Så blir jeg inspirert av både redaksjoner og kommunikasjonsfolk som klarer å formidle kompliserte temaer enkelt, effektivt og engasjerende. Det er stor kunst! Som tidligere tabloidjournalist er det gøy å se at mange norske innholdsbyråer har stjålet de beste grepene fra tabloidjournalistikken og får til nettopp dette.

– Hva gjorde deg sist imponert i kommunikasjonsfaget?

– Jeg synes det er vanskelig å komme utenom frontpersonene i korona-kommunikasjonen og støtteapparatet bak dem. Både Camilla Stoltenberg, Line Vold og Espen Nakstad har kommunisert imponerende tydelig, rolig og ærlig i en ekstremt krevende situasjon.

– Hva er god kommunikasjon?

– God kommunikasjon er engasjerende, sann og lett å forstå.

– Hva mener du er den største utfordringen for din bransje fremover?

– De som ikke klarer å kombinere tradisjonell PR med god innholdsproduksjon basert på kunnskap om målgruppene sine, vil slite med å nå gjennom. Og: vi kommunikasjonsfolk har kanskje godt av å undervurdere vår egen rolle og betydning noen ganger. Verden går videre også uten en god kommunikasjonsplan.

Powered by Labrador CMS