Nå skal det sies at jeg ikke mener at all reklame oppfattes som kjedelig, men jeg tror noe av irritasjonen også kan skyldes at det er en overflod av ulike kanaler å distribuere reklame i, sier Trine Kolbjørnsen.
Nå skal det sies at jeg ikke mener at all reklame oppfattes som kjedelig, men jeg tror noe av irritasjonen også kan skyldes at det er en overflod av ulike kanaler å distribuere reklame i, sier Trine Kolbjørnsen.

Trine i Markedssjefene mener markedsførere bør skjerpe seg

– Det er viktig at vi som bransje ser hvordan vi jobber og hva vi kan gjøre annerledes, sier Trine Kolbjørnsen i Markedssjefene.

Publisert

Siden 2016 har medie- og kommunikasjonsbyrået Mindshare gjennomført den årlige rapporten «Reklameanalysen», som gir innsikt i befolkningens holdninger til reklame. Den siste rapporten ble gjennomført i uke 46 i fjor, og omfatter personer fra 18 til 70 år.

En av målingene i undersøkelse er «reklameirritasjon», som gir tall på hvor stor andel av befolkningen som ofte eller alltid irriterer seg over reklame. Fra rapportens start har andelen reklameirritasjon økt fra 31 prosent til 46, viser tallene for 2021.

– Dette er funn vi i aller høyeste grad må ta alvorlig, sier Konsulent- og markedssjef i Markedssjefene, Trine Kolbjørnsen til KOM24.

Slett arbeid

Hun mener ordet «reklameirritasjon» kan oversettes til «slett arbeid gjort av markedsførere», og at det er på tide at markedsførere skjerper seg.

– Jeg tror det er viktig at vi som bransje ser hvordan vi jobber og hva vi kan gjøre annerledes. Nå skal det sies at jeg ikke mener at all reklame oppfattes som kjedelig, men jeg tror noe av irritasjonen også kan skyldes at det er en overflod av ulike kanaler å distribuere reklame i.

Kolbjørnsen mener flere bedrifter velger seg for mange kanaler og at dette bidrar til å utvanne merkevarens tydelighet, som igjen skaper slitasje blant målgruppen.

– Det er nok mange som blir fristet til å utforske for mange kanaler fordi man gjerne vil være til stede «alle» steder og ikke helt forstår omfanget og kompleksiteten av oppgaven de da påtar seg.

Trenger tid for å være kreativ

Med det mener hun at mange bedrifter har en ensom markedsfører.

– Enkelte med markedsføringsansvar har altfor mange fagfelt de skal beherske og ta seg av. De blir sittende med en umulig oppgave der det blir vanskelig å oppnå gode resultater. Jeg tror heller ikke vi kan ha så dårlig tid hele tiden, og at spesialister innen ulike fagfelt i markedsføring er nødvendig for å oppnå gode resultater.

Hun mener for lite tid til å utvikle kampanjer og godt gjennomtenkte ideer er bidragsytere til at reklameirritasjonen øker årlig.

– Det er vanskelig å være kreativ når man ikke har nok tid eller tydelig rammer for merkevaren, og hvordan denne skal kommuniseres ut til markedet. Jeg tror vi må ha et mye større fokus på å lage gode kampanjer og budskap som vekker følelser og skaper relasjoner. Og sist men ikke minst må vi bli enda bedre på å sette tydelige rammer og planer for hvordan bedriften jobber med markedsføring.

Powered by Labrador CMS