«Da vi etablerte Trigger i 2010 var det med en klar ambisjon: Vi ville bort fra det vi så på som selvsentrert og påtrengende reklame, og skape noe nytt som tok utgangspunkt i hva folk faktisk trengte og brydde seg om».

LESERINNLEGG

Trigger har 10-årsjubileum: – Vi har fått til mye, men også feilet mye

«Siden 2010 har vi flyttet oss langt som kommunikasjonsbyrå», skriver strategisk rådgiver og medgründer av byrået, Markus Eckbo Endresen i dette leserinnlegget der de feirer seg selv.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Det er mye som kan sies om 2020. Noe av det hyggeligste for oss er at Trigger fylte 10 år.

Selvsagt hadde vi planlagt en stor jubileumsfest! Det skulle feires og mimres med alle som har jobbet i Trigger opp gjennom årene. I stedet ble det pandemi, permitteringer og hjemmekontor. Bakrus, men ingen fest. Men før vi krøller sammen året og kaster 2020 pent i søppelbøtta for godt, vil vi se tilbake på det siste tiåret og det vi har fått til sammen med kundene våre.

Da vi etablerte Trigger i 2010 var det med en klar ambisjon: Vi ville bort fra det vi så på som selvsentrert og påtrengende reklame, og skape noe nytt som tok utgangspunkt i hva folk faktisk trengte og brydde seg om. Vi satte typiske kommunikasjonsmål til side, og overlot dommen til målgruppen vi skulle nå. Har de involvert seg i arbeidet vårt? Blir løsningene våre delt og diskutert? Har vi påvirket dem positivt på en reell og målbar måte?

Denne tilnærmingen skyldes ikke bare et ønske om å bidra positivt, den oppstod også av nødvendighet. I starten disponerte Trigger sjelden budsjetter som lot oss kjøpe oppmerksomhet på vegne av kundene våre. Vi var helt avhengig av at alt vi gjorde ble delt og forsterket av menneskene vi skulle nå. Samtidig mente vi, da som nå, at engasjement er nøkkelen til å skape et sterkere bånd mellom mennesker og merkevare. Uten et ekte engasjement blir man fort én i mengden, og ressursene man bruker på markedsføringen får kortsiktig verdi.

Siden 2010 har vi flyttet oss langt som kommunikasjonsbyrå. Vi har gått fra å levere enkeltstående PR-stunts til å få jobbe med strategisk posisjonering, integrerte kampanjer, innovasjon og problemløsning på tvers av fagdisipliner.

Vi har fått til mye, men også feilet mye. Gapt for høyt, løpt for fort og gått skikkelig på trynet mer enn en gang. Men for hvert nye steg, har vi hatt modige og tillitsfulle kunder med oss på veien. Det er takket være dem at vi har utviklet oss som fagpersoner, rådgivere og som byrå.

En spesiell takk må rettes til våre venner i IKEA, Norwegian og Plantasjen som har vært med oss helt fra starten og som fortsatt utfordrer oss og gjør oss bedre den dag i dag. En stor takk går også til alle de dyktige folka i Bufdir, Innovasjon Norge, Kari Traa, Google, Asan, Atea, Fortum, Flex, Energi Norge, Samsung, AF Gruppen, Coca-Cola, Cisco og Oslo-Filharmonien. Våre gode samarbeidspartnere i Destinasjon Trysil, Visit Oslo, Visit Lillehammer; og alle vi har hatt gleden av å jobbe med i DNB, Telenor, NAF, Mills, Stabburet, Aktiv mot kreft, Lotteritilsynet, Miljødirektoratet, Plan, TV-aksjonen, Av-og-til, Jordan og mange flere. Tusen takk til dere alle sammen.

Vi har også hatt gleden av å jobbe med en rekke talentfulle partnere i bransjen. De har løftet arbeidet vårt mange hakk. Her blir det for mange å takke ved navn, for listen over mennesker og miljøer som har hjulpet oss underveis er lang og vokser stadig. Men vi lover å takke hver og én av dere når vi sees.

En siste og uendelig stor takk går til de 80 pluss menneskene som har jobbet og fremdeles jobber i Trigger. Til dere som har kjempet utrettelig for det vi står for i bransjen. Dere som har ledd og danset på kontoret til sent på kveld, og jobbet og levert fra tidlig morgen. Dere som ble Folk, Reodor og Trigger Stockholm. Alle dere som har gått videre i nye jobber, men som fortsatt holder liv i idealene vi skapte sammen. Dere er alle Triggere, og det er dere som har lagt grunnlaget når vi tar sats inn i et nytt tiår med Brain, Heart og Guts.

Her er et tilbakeblikk på noen av jobbene vi har gjort sammen med våre kunder og samarbeidspartnere siden starten i 2010 og frem til i dag.

Powered by Labrador CMS