Anette Kjølberg leder talentavdelingen i THIS IS, i tillegg til å være Event Manager i byråets eventavdeling.

#MinJobb

Anette speider etter talenter og arrangerer eventer: – Jeg elsker en variert arbeidsdag

THIS IS-lederen blir inspirert av alle de flinke folkene hun får jobbe med.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Med spalten #MinJobb ønsker KOM24 å få kommunikasjonsfolk til å snakke om jobben sin, hva som inspirerer dem i arbeidet, hvilke utfordringer som finnes i bransjen - og hva som er god kommunikasjon.

I dag er det Anette Kjølberg i THIS IS som svarer på #MinJobb.

– Hva er tittelen din - og hva går jobben din ut på?

– Tittelen min er Head of Talent og Event Manager hos THIS IS. Som Head of Talent leder jeg vår talentavdeling og representerer et knippe fantastiske og dyktige profiler innen mote og livvsstilsegmentet. Sammen jobber vi strategisk med merkevarebygging i tillegg til å målrettet jobbe mot kommersielle aktører. Utover det er jeg også Event Manager på vår eventavdeling. Mine overordnede oppgaver er å skape verdiskapende arrangementer som styrker merkevarens profil og synliggjør deres budskap via riktige kanaler.

– Hva liker du best med jobben din?

– Jeg elsker at jeg har en variert arbeidsdag med ulike gjøremål dag for dag. Å kunne sjonglere mellom ulike stillinger gir meg en variasjon på arbeidsplassen jeg verdsetter høyt. Jobben min handler mye om salg og budsjetter, men å kunne kombinere det med konseptutvikling til et event eller planlegge innhold til en kampanje, gjør at jeg får brukt kreativiteten min i jobben - det er en luksus jeg føler meg veldig privilegert til å ha.

– Hvilke arbeidsoppgaver liker du minst?

– Det er ikke så mye jeg ikke liker med jobben min, men etterarbeid som for eksempel rapportering etter et prosjekt er ikke like spennende da det er tidkrevende, dog absolutt nødvendig og verdifullt.

– Hvorfor ville du jobbe med kommunikasjon?

– Jeg har alltid vært fascinert av ulike måter man kan formidle et budskap på, enten om det er via språk eller det sanselige og visuelle. Jeg og bestevenninnen min var tidlig ute med å ha hjemmeside i ungdomsårene etterfulgt av blogg, så interessen for det digitale har også alltid vært der. Gjennom studiene lærte jeg å kommunisere både skriftlig, visuelt (foto) og grafisk som gjorde at jeg fikk en bedre forståelse og kompetanse i kommunikasjonsfaget. Likevel vil jeg si at det først var da jeg fikk anvendt teorien i praksis at jeg virkelig forstod at jeg var på rett vei.

– Hvem inspirerer deg i kommunikasjonssektoren?

– Jeg inspireres generelt av dyktige folk, blant annet av sjefen min, Katrine Kvalsund - hun har en evne til å bygge relasjoner og en formidlingsevne man ikke kan bli annet enn imponert av. I tillegg vil jeg si min tidligere kollega Karoline Smådal som nå er talentsjef hos Nordic Screens. Hennes engasjement, forståelse og kompetanse i faget er utrolig inspirerende, og alle som får jobbe med henne anser jeg som heldige.

– Jeg blir også inspirert av talenter som deler innhold på en troverdig og engasjerende måte, enten om det er via humor eller estetisk visuell utførelse. Her vil jeg trekke frem Nora Angeltveit som jeg syns er fantastisk morsom, Alexandra Hoang som lager profesjonelt innhold av høy kvalitet og Nina Sandbech som virkelig har funnet sin nisje og bygget opp seg selv som merkevare - helt på egen hånd. Som en siste person må jeg nevne Julie Varner og alt hun har gjort i en rekordfart for Bik Bok. For å oppsummere det hele blir jeg åpenbart inspirert av alle de flinke folkene jeg er så heldig å få jobbe med.

– Hva gjorde deg sist imponert i kommunikasjonsfaget?

– Jeg har blitt imponert over hvordan norske bedrifter har klart å omstille seg i rekordfart i en krevende tid, spesielt når det gjelder deres evne til å bruke kommunikasjon og digitalisering til å forbedre seg. Dette har for mange ikke bare ført til at bedriftene har overlevd, men at de også har blitt optimalisert og mer lønnsomme på lang sikt.

– Jeg vil også gi alle i THIS IS en applaus for en vanvittig stå-på vilje og drivkraft under en svært tung periode. Fra å ha en usikker fremtid i et lite byrå har vi sammen kommet opp på beina igjen, sterkere og råere enn noen gang.

– Hva er god kommunikasjon?

– God kommunikasjon er å formidle historie på en spennende og interessant måte, til riktig publikum via riktige kanaler til riktig tid.

– Hva mener du er den største utfordringen for din bransje fremover?

– Å henge med på trendene - uten tvil!

Powered by Labrador CMS