Alt er love i Posten i jula: Forventer reaksjoner på årets julefilm

– Det var ikke tvil om at dette var noe å stille seg bak

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

– Vi frykter ikke reaksjoner, men vi forventer at det vil komme reaksjoner fra noen miljøer, det er vi godt forberedt på.

Det sier markedsdirektør i Posten, Monica Solberg, til KOM24.

Fredag ble det kjent hva som er temaet for årets julefilm i posten.

Temaet er kjærlighet.

I filmen kan vi se at nissen utvikler et kjærlighetsforhold med en mann.

– Elsket den med en gang

Ideen springer ut fra innsikten om at det til neste år er 50 år siden det ikke lenger var straffbart å være homofil i Norge.

Ideen var det Rikke Sofie Jacobsen og Pia Emilie Lystad i POL som sto bak.

– Vi elsket den med en gang vi så den. Vi kjente oss godt igjen i historiefortellingen, det er et fint budskap som vi ville gå ut med. Det var ikke tvil om at dette var noe å stille seg bak, sier Solberg.

– Ofte er det lett å tenke at en stor statlig aktør blir feig og trekker seg fra noe slikt?

– Absolutt og det krever gode forberedelser, sier hun.

Monica Solberg, markedsdirektør i Posten.

De siste årene har Posten stilt seg laglig til for hogg. For to år siden antydet de at det var postmannen som var far til Jesus og i fjor var det Trump som fikk gjennomgå.

Når de setter i gang kampanjene når de bredt ut. I 2020 nådde de ut til tre millioner i sosiale medier.

Undersøkelser som de har gjort viser at de i fjor klarte å nå en oppmerksomhet på 62 prosent i målgruppen som er unge fra 18-39 år.

I fjor fikk de internasjonal oppmerksomhet også, da Huffington Post delte videoen. Det gav dem over 100 000 treff på en time.

Da må de sørge for å preppe sine ansatte når de går ut med slike kampanjer.

Ytre høyre

– Da forbereder vi oss godt med en grundig q & a, vi prepper kundeservice på hva de skal svare i SoMe og vi har en bred prosess med forankring for å gjøre medarbeiderne i stand til å gi gode svar på de spørsmålene som måtte komme, sier hun

Hun sier at en ting er å få reaksjoner fra konservative miljøer på ytre høyre eller ytre venstre.

– Det kan vi håndtere helt fint. En annen ting er det homofile miljøet. Vi ville balansere historiefortellingen på god måte, fortelle en fin historie, helt uavhengig av kjønnet på hovedpersonene, sier hun.

Derfor hadde de samtaler for å sondere terrenget og de snakket med organisasjoner som jobber for homofiles rettigheter, for å sikre seg at de behandler temaet på en respektfull og god måte.

Filmen, som har premiere på TV og kino mandag 22. november, består også av en rekke andre kampanjeelementer. Hovedfilmene vil gå på TV og kino, samt i egne kanaler på nettet.

I tillegg er det produsert eget innhold til sosiale medier, digitale boards og bannere for å nevne noe. Det er også laget en langversjon av filmen som forteller hele historien til Harry og julenissen.

Filmene er produsert av B-Reel Films og regissert av Sacarias Kiusalaas. Posten vil også lansere et spesialdesignet frimerke i anledning 50-årsmarkeringen den 17. juni. Frimerket er designet av Camilla Kvien Jensen og heter «Love is Love».

Powered by Labrador CMS