Merkevare- og designrådgiver i TRY Design, Ragnhild Larsen Schei.
Merkevare- og designrådgiver i TRY Design, Ragnhild Larsen Schei.

#Sommerpraten

Ragnhild deler sommerminnet da bilen havarerte på autobahn

Heldigvis kom Franz til unnsetning.

Publisert

I «Sommerpraten» stiller KOM24 en rekke personer i kommunikasjonsbransjen spørsmål om hva de gjør i sommer. I tillegg får vi blant annet høre hva deres beste sommerminne er, hvilken bransjeperson de mener man bør følge med på, og hvilke råd de vil gi til unge mennesker som ønsker å lykkes i bransjen.

I dag er det Ragnhild Larsen Schei, merkevare- og designrådgiver i TRY Design, som svarer i Sommerpraten.

– Hva skal du gjøre i sommer?

– I sommer skal jeg først og fremst bli tante! Min lillesøster og beste venninne skal få en liten jente når som helst nå, noe som har skapt oppstandelse i hele familien og er en stor begivenhet for oss alle! Så venter late sommerdager på svigers sin hytte i Fredrikstad. Etter hyttekos går turen til barndomshjemmet. Gleder meg stort til gjensyn med barndomsvenner, foreldre og båtliv - for ikke å glemme at det er Tall Ships Races i Fredrikstad i sommer.

– Hva er ditt beste sommerminne?

– Et sommerminne som sitter godt er da familien pakka Caravellen full av egen og vennefamiliens bagasje, og la ut på en tredagers kjøretur til et sommerhus i Normandie i Frankrike. Det jeg husker aller best var da Caravellen havarerte på Autobahn på vei gjennom Tyskland. Dette var da av typen med motor i bagasjerommet. Da var det bare å løfte ut to familiers bagasje for å avdekke at det var dynamoen som hadde takket for seg. Dette var det Franz fra NAF som hjalp oss med og loset oss til nærmeste by med verksted. Med ny dynamo kunne vi kjøre videre mot målet vårt, og lese sommerhilsen fra Franz som hadde sendt oss postkort fra Autobahn da vi kom hjem.

– Favoritt-is gjennom tidene?

– Kommer alltid tilbake til Krone-isen, helst med sjokolade! Den er liksom alltid safe. Hvis det er lov å nominere en nykommer, synes jeg den nye Royal-isen med kaffesmak er amazing.

– Nevn en bransjeperson å se opp for i fremtiden.

– Hvis jeg skal trekke frem én person, så heier jeg veldig på Alexander Solbakken. Han er teknolog, men jeg vil si at han først og fremst er utrolig idésterk. Hans tittel «Creative Technologist» er derfor velfortjent. I det siste har han for eksempel laget en kampanje for Gilde hvor brukeren kan snakke med en kunstig intelligens som elsker ekte kokt skinke.

– Uten å nevne noen fra ditt eget byrå, hva er den beste kampanjen du har sett til nå i år?

– Her ville jeg trukket frem den nye justerte identiteten til NRK som vant en velfortjent pris i D&AD og Visuelt med flere. Veldig ofte er det nye identiteter som blir premiert, men jeg vil slå et slag for redesign som ofte har mye mer komplekse problemstillinger. Det er en krevende øvelse å klare å balansere fornyelse og fleksibilitet uten å miste kontinuiteten.

– Hva er ditt beste råd til unge som ønsker å lykkes i kommunikasjonsbransjen?

– Det er viktig å holde tritt med tempoet i kommunikasjonsbransjen, samtidig er det greit å ikke stresse så veldig med å være superflink hele tiden. Så lenge du er nysgjerrig og interessert i det meste som foregår, lykkes du også. Bruk de flinkeste folka rundt deg, og finn en god sjef! Og så må du bare stå i det og akseptere at du må gjennom et par blundere eller mindre bra leveranser underveis.

– Du må være med i et realityprogram. Hvilket velger du, og hvorfor?

– Jeg tenker at The Voice hadde vært gøy, fordi det hadde betydd at jeg kan synge, noe jeg overhodet ikke kan. Det er altså ikke sanggleden det står på, men evnene. Det kan alle som har vært med meg på Syng bekrefte.

Powered by Labrador CMS