Det blir ti forskjellige versjoner av gardinene, hvor alle er laget av Norges beste kunstere. Ingen av de faktiske gardinene blir avslørt før aksjonsdagen 12. august.
Det blir ti forskjellige versjoner av gardinene, hvor alle er laget av Norges beste kunstere. Ingen av de faktiske gardinene blir avslørt før aksjonsdagen 12. august.

Bruker folk i Oslos vinduer i kampanje for å fremme psykisk helse

12. august dekkes Oslo-borgernes vinduer med gardiner dekket av sitater om hvordan det er å være ensom og alene under psykisk sykemelding.

Publisert

Når man sendes hjem på sykemelding på grunn av psykiske problemer i Norge, får man utilstrekkelig hjelp til å bli bedre viser en rapport av Fontenehus. Dette vil de gjøre noe med, og samarbeider derfor med Anorak om en aksjon som gjennomføres 12. august.

Borgeners vinduer

Kommunikasjonsansvarlig i Fontenehus Norge, Håvard Paulsen, sier de i organisasjonen har stort behov for å sette søkelys på at det mangler tilbud når man er ufør eller er sykemeldt på grunn av psykiske problemer.

Kommunikasjonssjef i Fontenehus Norge, Håvard Paulsem, forteller at sykemelding ofte virker mo sin hensikt.
Kommunikasjonssjef i Fontenehus Norge, Håvard Paulsem, forteller at sykemelding ofte virker mo sin hensikt.

– Når man står utenfor skolen eller arbeidslivet på grunn av psykiske problemer, mangler det meningsfullt innhold og mellommenneskelig kontakt. Det er helt ekstremt viktig å få på plass. Vi har intervjuet mange i denne situasjonen, og har valgt ut sitater hvor de forteller at de får det verre ved å stenge seg inne og lukke gardinene igjen. De kommer bare enda lenger unna, og det virker rett og slett mot sin hensikt.

Sitatene fra intervjuene skal brukes i en aksjon hvor Oslo-borgere selv får delta.

– Vi rekrutterer borgere i Oslo til å bli med. Vi bruker vinduer som synes fra gatene i byen, og henger opp rullegardiner med de ekte sitatene. 12. august blir gardinene rullet ned, forteller Paulsen. Målet er å få innført flere tilbud for de som har sykemelding på grunn av noe psykisk, og en egen psykemelding.

3400 er gjemt

Sollin Sæle fra Anorak er med i teamet som kom med ideen og jobber med utførelsen av prosjektet. Hun mener aksjonen er ekstremt viktig.

– Kulturen i Norge i dag er litt sånn at det er flaut hvis sjefen ser deg sitte i park sammen med venner, eller om en kollega ser deg sitte på en kaffesjappe mens du er sykemeldt. Man føler man skal holde seg hjemme, men sannheten er at det å komme seg ut kan være det beste du kan gjøre for å bli mentalt friskere raskt.

Ut fra Fontenehus sine beregninger er det 3400 som er gjemt bak gardiner i stua, og ikke går ut når de er sykemeldt.

– For å få folk til å føle noe rundt dette litt tørre tallet tenkte vi det var viktig å gjøre det visuelt håndgripelig. Det blir derfor et titalls forskjellige gardinvarianter med forskjellige sitater, hvor alle er designet av noen av Norges beste illustratører og kunstnere. Sitatene illustrerer de på sin egen måte, hvor de tolker det fritt med håndskrift.

Fokus på lidelser

På de illustrerte gardinene, ligger fokuset på forskjellige psykiske lidelser.

– Her er det fokus på typografien, og hvordan disse uttrykker en følelse. Hvis det handler om angst, er fonten mer skjelven. Er det snakk om depresjon, er fonten nesten borte. Her tolker kunstnerne forskjellige følelser, forteller Sæle.

Sollin Sæle fra Anorak forteller at kunsterne selv tolker sitatene, ut fra forskjellige psykiske lidelser.
Sollin Sæle fra Anorak forteller at kunsterne selv tolker sitatene, ut fra forskjellige psykiske lidelser.

Teamet fra Anorak skal selv reise rundt og henge opp gardinene. Sæle sier dette garantert er verdt det, selv om det kommer til å være mye jobb.

– Alle skal henges opp den 12. august. I forkant skal vi reise rundt og personlig levere gardinene, og hjelpe de som vil med å henge dem opp. Noen henges opp med dobbeltsidig teip, andre med gardinstenger.

Håvard Paulsen forteller at det så langt er over 620 som har meldt seg frivillig til å ha gardinene i vinduet. Sollin Sæle mener disse vinduene kan være gull verdt.

– All jobben er verdt det når de får så fantastisk fin plassering. Disse plassene er jo verdt like mye som ad-boards. Å spre budskapet på denne måten føltes mye mer riktig enn å bare kjøre det som en utendørskampanje.

Powered by Labrador CMS